Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Thursday, April 21, 2011

kisah pagi tadi

sudah hari khamis, so fast time is running..rasa macam dah tak terkejar kan!nasib pi uia hari2..kalau dok umah, mmg cpt sgt masa ni berlalu, dgn xtvt as wife and mom.


si manja ibu..miss you

b4 running the experiment today, why not aku write something for today. actually nak write skit pasal perkembangan sofiya. today, she almost 7 months and 2 weeks, so another 2 weeks she become 8 months..masih terbayang2 sofiya masa pantang dulu, tapi sudah membesar di depan mata aku ini.

alhamdulillah, setakat ni sofiya belum diuji dgn sakit atau demam..kuatkan sofiya!!! macam ibunya juga..ibunya pun jarang kena demam..antibodi kuat, tapi tak nak la riak..nnt diuji Allah dgn penyakit yang teruk, baru padan muka..nak citer la skit, hari ni sofiya bangun dulu pada aku..selalunya aku time jam kul 5 pagi, tp jam 5.20 baru betul2 sedar, tp aku smbung tdo sbb aku btul2 akan bangun pada pukul 5.50 pagi..

tetiba dalam keadaan mamai, aku dgn ada bunyi2 macam plastik bergerak..pelik gak..sbb sblm ni tak de....tup2 aku tgk sofiya dah ada kat meja laptop aku, dia start main mouse laptop..sofiya ni pantang tgk benda bertali atau ader wayar, mula la menarik perhatian dia..diam je dia bangun..terus2 mengengsot mencari benda yang menarik perhatian dia tu..

tapi bila dah nampak aku, apa lagi makin laju mengengsot mencari aku..mst dia tak nampak aku tu, maklum la aku tdo kat bawah skit, gara2 jam hs berbunyi, tu dia pi main mouse tu..dah nampak aku terus wat aksi manja..mahu nenen..so aku nenenkan sebentar menanti azan subuh berkumandang..bagus btul sofiya, skit tak cry..bleh main..nasib tdo kat bawah..means tdo atas toto..kalau tdo atas katil, sure jatuh kot..nauzubillah..sejak sofiya jatuh katil tempoh hari, sejak tu aku tdo atas toto, tu pun 2 kali tdo atas katil pasal merajuk punye pasal..hihihi..tp b4 terlupa masa sofiya balik umah uwan minggu lepas pun jatu katil gak..cry la jugak..huhuhu..gara-gara dh waktu subuh tp ibunya masih menidokan diri, akhirnya anak jadi mangsa..Allah nak bagi peringatan tu...tapi aku tak cakap la kat ibu, nnt tak pasal2 aku yang kena marah..mmg salah aku..masa tu aku mamai, nampak sofiya macam nak jatuh, tak sempat pegang, akhir bergolek ke lantai...sofiya..sofiya..sudah 4 kali kamu jatuh tau!!!

perkembangan sofiya yang terbaru, dah mula angkat punggung mahu merangkak, tp misi belum berjaya, maklum la tangan belum kuat lagi..tapi geli hati tgk dia angkat punggung, kadang2 suke dia lenyekkan muka di lantai sambil pusing kanan kiri-kanan kiri...actually tak sabar nak tunggu sofiya bleh jalan, bleh aku pakaikan gaun yang chomel2 yang ada kat blogshop and butik baby kat pasar raya..last week hari tu, aku jalan kat jj bukit tinggi, aku masukkan sofiya dlm baby carrier, murah je aku beli, kat jj masa sofiya 2 bulan, tp br skrg rasa selesa pakai baby carrier tu, nasib tak bli baby carry yang lain yang banyak kat blogshop, yang mahal skit sbb pakai yang murah tu masa kecik tak dpt mengimbangi badan sepenuhnya .. bla dah besar skit kot baru selesa sampai tertido la sofiya kat dalam tu..so sampai kata barang yang murah tak berkualiti?? 


belum ada sofa sendiri, dok atas ni jadilah

skrg stroller dah tak berapa nak guna, sbb keter kecil, nak bawa banyak barang sure tak muat..huhu..tunggu duit banyak skit..bleh pakai keter baru skit macam honda city ke, toyota vios ke, takpn naza forte...hehehe..berangan nak pakai keter camtu, nnt bulanan, servis, road tax and insurans pun mahal..so bila nak beli keter baru kena banyak pkr..apapun dptkan umah 1st..baru beli keter yang ke-2..ni tak sabar2 nak abiskan master...doakan ibu yer sofiya...

walaupun sofiya dah 7 bulan 2 weeks tapi sofiya still tak menentu waktu makannya..menu utama still menyusu susu ibu walaupun susu ibunya dikategorikan pump hari ni untuk esok..tapi syukur la kan..alhamdulillah..masih dikurniakan susu..kalau stok dlm peti tu, mmg untuk guna sebulan je...tak de la expired kan susu aku..apapun nak ckp syukur juga krn Allah tak meriahkan susu aku ni. tak perlu lah bengkak  breast, tak perlu bangun2 tdo tgk baju basah..sbb Allah itu maha Mengetahui apa yang terbaik untuk si cilik aku tu..kalau ckp bab makan, rasanya tak perlu sgt kot mengikut apa yang ada dalam internet ni, maksud aku bukan tolak mentah2 tapi tak perlu la ikut 100 %..makanan baby tak perlu garam, gula ..ya, itu mmg kemestian, kalau aku masak bubur sofiya, mmg takkan letak gula atau garam..tp maksud aku, biasakan baby dgn makanan yang berkhasiat..yang hairannya, bila masa baby, semua dijaga, makan itu ini tak perlu..tapi bila dah besar skit, junk food tu bleh lak kasi kat anak-anak..padahal junk food tu la yang tak leh kasi..banyak gula dan garamnya..wallahualam...so peringatan kpd diri ini, jangan bila kecik je nak jage makan minum si anak, tp dah besar tak kisah anak nak makan apa..seelok2nya pantau la makanan anak2..dah besar jangan dedahkan dgn junk food.

cakap pasal junk food, aku pun ada kisah macam mana mak ayah aku tak ajar aku makan junk food..tp lain kali aku citer..stop dulu..nak wat research ni...

3 comments:

sharEna said...

kite skrg cam riso jgk kdg2 bagi jgk naurah makan fast food. cam mcd, kfc tuh..

sbnrnya x elok sgt kan benda2 mcm tue?

masalahnya mak pak nie ha yg teringin nak makan. payoh betol. kene kawal nafsu diri sndiri dulu baru praktic yg terbaek utk anak =.=

CaHaYa^KetEnaNGan said...

ena: tu la, nurul nk try wat macam mak ayah train nurul masa kecik..kitaorg kalau pi kedai, mak akan belikan kismis lego tu..tu la junk food kitorg, junk food takde pun dlm list mak ayah nurul..skrg ni kalau kuar ngan my parents, diaorg mst kat food court, never la KFC, McD..tp Pizza Hut, ada la juga..

tu la, tak nak bagi anak makan junk food, mak ayah dia kena train dulu..no McD, KFC dn sewaktu dgnnya...risau juga ni..sbb nurul pun selalu juga makan kat kfc tu..

mamaelly said...

nak alamat nak alamattttttt...nak pos cenderahati esok