Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Saturday, April 2, 2011

RINDU



tetiba aku rindu
rindu akan kehidupan lalu
rindu dengan usrahku
rindu dgn xtvt hujung mingguku
rindu kepadaMu ya Allah

aku saje masukkan video ni sebagai tatapan kalian semua

ada sbb kenape aku masukkan 2 video yang secara asalnya tiada kaitan dgn diri ini
tetapi itu la kehidupan
1st time aku buka video yang ke-2 dlm fb. ia merupakan video dr seorg anak sahabat ayah n makku, dan juga merupakan anak muridku selama 5 bulan di al-amin kemaman, kini berada jauh di perantauan...di cairo, mesir..baru 6 bulan di sana.,,menyambung perjuangan menuntut ilmu..

sungguh terharu melihat vidoe itu..
aku kongsikan video itu untuk tatapan kite semua
especially kite yang bergelar ibu ayah
andainya sofiya boleh dedicated video macam ni apabila dia besar kelak
sungguh terharunyer
kerana aku telah berjaya mendidik sofiya

andai sofiya sehebat itu
aku la yang paling bangga
kerana aku telah berjaya mendidik dia

tetapi perjalanan aku masih jauh
masih jauh untuk menjadi macam 
pak cik muzahar dan mak cik noriah
yang mempunyai 8 anak
3 org sudah melepasi spm
yang abg belajar di unimas, merupakan ydp mpp unimas
angah menuntut dlm jurusan syariah di universiti al-azhar
kak chik, baru menamatkan spm dgn result yang agak bagus juga
dan tinggal lagi 5 anak yang bakal menjejaki abg2 dan kakaknya

aku tak tahu sejak bila aku kenal pak cik muzahar dan mak cik noriah
tp aku kenal mereka sejak aku hidup dlm jemaah
mmg dr kecil lagi mak ayah aku hidup berjemaah
menjadi ahli kepada persatuan ngo Jemaah Islah Malaysia
mmg dr kecil aku mengikuti mak aku berusrah
aku suke berusrah kerana aku dpt makan...hehe.itu sbb pertama aku slalu pi usrah dulu
masa tu aku masih sek rendah
kemudian diteruskan lagi sehingga aku dewasa
aku suke hidup berjemaah..macam2 aku dpt..ilmu dn juga hal dunia semasa 
dan aku tahu
dakwah adalah keje Rasulullah dalam penyebaran Islam

bukan senang nak mentarbiyyah diri, suami, anak2
setrusnya keluarga
Alhamdulillah, hati ini belum mati lagi
aku syukur ada mak dan ayah 
yang memberi peluang untuk aku kenal apa itu Islam
aku bersyukur bila
setiap minggu ada usrah
hujung minggu kami
ada program bersifat ketuhanan
ada mukhayam, ada qiam, ada usrah gabungan
ada jaulah..aku rindu semua itu
semua program itu masa aku masih bujang

sekarang???aku masih berjinak kembali dgn program usrah ku
cuma aku masih blom mampu nak mengikuti program IKRAM sepenuhnya
mungkin aku keseorangan 
belum mempunyai teman2 yang sehati sejiwa dgn diri ini
tetapi itu bukan alasan untuk aku kalah
kalah dalam melaksanakan
tugas sebagai khalifah Allah di muka bumi ini

dan bila aku tgk video 'adakah kau lupe???'
sayu sekali
kita pernah berjaya
islam pernah menguasai 2/3 dunia
maka tugas aku amat berat
berat mendidik 
khalifah kecil yang bernama sofiya
ketika dunia dihebahkan dengan pelbagai dunia hiburan
dengan AF, MENTOR, SUREHEBOH, Konsert macam2 lagi
adakah aku mahu sofiya jadi penyanyi???
OPPPPPSSS TIDAK!!!
aku mahu dia jadi doktor
doktor pakar mata
sbb itu aku dah mulakan mengenal sofiya 
dengan ABJAD, NOMBOR
selalu selawat dgn dia
berzikir menyebut nama Allah
selalu solat berjemaah di depan Sofiya
selalu ajar dia buat keje bersama
sehingga gosok baju aku akan letak disebelah
sambil mulut2 ni membebel
Siapa ALLAH??
Siapa yang mencipta mereka??
dan aku juga tidak lupe menceritakan kisah Nabi
dan paling aku tidak lupa mengaji di sisi SOFIYA..

apa lagi didikan yang masih aku belum blom buat??
Ya Allah, kau permudahkan aku mendidik amanahMu ini
dan mendidik jiwa aku supaya
aku tidak terbabas dlm kehidupan aku

kurangkan hiburan, kurangkan maksiat
banyakkan amal




2 comments:

Solihah Muzahar said...

ya Allah.terharunya baca.terima kasih. semoga kita sama2 menuju matlamat yang satu~

CaHaYa^KetEnaNGan said...

kak nurul lagi terharu dgn video yang munzir buat tu..rindu sgt dgn suasana jim/ikram trg..program ikram pj macam slow je..agaknya baru nak mula