Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Thursday, April 14, 2011

Sofiyaku sayang





gara2 tunggu mak cik nak berusrah..kat tadika LA

semalaman tak berblogwalking dan macam minggu ni tak blogwalking sgt...hehehe..pasal apa?buzy la..Allah kurniakan 24 jam..alhamdulillah..aku tiada masa nak melepakkan diri untuk berblog walking....huhu baru terasa masa itu penting..

jahatkah aku sehingga aku suke buli anak aku..siapa lagi kalau bukan sofiya..alhamdulillah usianya sudah 7 bulan 1 minggu..masih dikurniakan kesihatan yang baik..cuma aku lihat dia makin manja..dah laju mengengsot..dah pandai cpt2 dtg kat aku..alhamdulillah..maybe dia manja sgt dgn aku...apa yang aku perhati, bila menyusu..tetiba dgn azan..sure dia akan berhenti minum..menghormati waktu azan, kemudian sambung minum susu setelah abis azan..dan begitu juga masa mengaji..suke dgr aku mengaji..aku ada mp4..nnt bila dia besar, aku akan dgrkan alquran di sisi nya selalu..supaya hati sofiya sentiasa dkt dgn Allah..

actually, smlm aku bukan nak marah..tp geram..pasal hari ni aku kena present progress report..alhamdulillah..nnt aku citer entry presentation aku...sbb skrg macam nak citer life aku dgn sofiya..aku kalau sofiya cry mmg takleh wat keje..jadi tension aku..tapi semalam, my hubby jage la dia..tp dia still cry..nak wat camner, kalau nak tdo malam sure kena bawah ketiak ibu dia..kalau tak mmg cry la..kadang2 sampai sedu hingga nampak air mata menitis..sungguh sayu hati ibu melihatnya..smlm, ayahnya letak atas toto, nampak aku terus mengengsot dapatkan aku..apa lagi, dah dpt ibu, mst la ibu kena angkat..aku pun angkat then susukan dia..tapi still tak nak tdo..agaknya dia tahu ibunya ada keje..so masa ni la nak bagi cabaran kat ibu..dah puas aku kasi susu, tgk2 dia tak nak tdo, aku dekatkan sofiya dengan laptop aku, aku biarkan dia main mouse, pendrive..takde nak marah2 pun..biar dia explore macam mana kehidupan ini..

kalau husband aku takde, mmg tak menang tangan nak wat keje, nak layan sofiya, nak masak, basuh baju, lipat kain, kemas beg sofiya dan sewaktu dengannya..aku mmg jenis takleh tgk benda tak siap..mst akan terus buat itu ini sehingga selesai..kalau pakaian kotor sofiya aku basuh dengan tangan kemudian spin, tp kalau cd ada najis 'tahi' aku akan wash dgn machine la..sbb lagi senang dr biarkan dia dengan peluntur..alhamdulillah, skrg aku pakaikan CD untuk sofiya..skrg masih ada 14 keping, tu pasal kena basuh hari2..kalau tak takde susah la nak bawa pi umah bs..lagipun kalau hari lembap atau cuaca tak cukup panas, mmg tak kering especially insert tu..masa b4 ada anak, aku dah kenal CD..aku pun ckp ya Allah..mahalnya..masa tu jenama lutatots..tp skrg macam2..aku beli pun yang murah..tunggu la ada rezeki lebih, bleh sofiya merasa jenis lunatot..wah2 ada angan2 nak tambah collection for CD ya!!!

hehe, actually nak tulis pasal presentation tapi melalok kat sofiya la..gara2 rasa bersalah marah kan dia..ye ker marahkan sofiya..bukan marah..buat ayat geram untuk sofiya...maklum la sofiya ni panjang akal, sekrng kalau mengengsot tu bleh plak intai2 ibunya masak kat umah..mmg laju la dia mengengsot..agaknya kalau ada pertandingan mengengsot, sofiya menang tak???

okey berbalik topic CD, sejak pakai CD ni jimat la pakai pampers..kalau beli pampers tu mst beli kat JJ..sbb murah..maklumlah sofiya pakai jenama pet pet..yang lain aku tak survey..malas la..aku prefer CD, pampers masa darurat..tp b4 tdo sofiya pakai pampers...opss b4 terlupa, aku nak citer la skit yang sofiya berjaya disunatkan di poliklinik alia kat port klang..charge 35 ringgit sbb baby lagi..agaknya kalau besar mahal la skit kot...tp sofiya langsung tak cry..bleh main sembur2 air liur..tp b4 disunatkan aku yang ngeri...hahahaha..takutnya ibu dia..siap pesan kat husband..'nnt abg la yang masuk je'...rupa2-rupanya sunatkan baby macam 1,2,3 je...then siap..apapun alhamdulillah..dah settle acara khatan kan sofiya...khatan tu sunnah nabi tp tak wajib pun..so tak buat takpe, tak dosa...

apapun hingga saat ni sofiya masih menyusu ibu sepenuhnya..still blom campur susu lain..susu badan aku masih ada walaupun kadang2 nak dpt 4 oz sekali pump amat payah..tp dah 3 hari pump susu, dpt banyak la skit..5 oz pasal aku buat air laici kang sendiri..masyuk2..nnt nak wat lagi...milk booster tu...apapun sape yang baca susu ibu ni jangan la makan hati...sbb kite ni dilahirkan sempurna, bukan cacat..masih teringat kontroversi itu..apapun bersyukur dengan kurniaan Allah..hari ni dapat 1 oz susu..syukur..esok dpt 5 oz pun syukur..yang penting jangan takbur dgn nikmat Allah..bila ckp takbur, macam2 persepsi manusia ni..kita empunyer diri je tahu sama ada kite takbur atau tak...so bersyukur dengan kurniaan Allah..jangan jeles menjelesi dgn kawan2 kite terutama yang terlalu akrab dgn kite..apapun berhati2 dlm menulis dan ingatlah setiap perkataan yang diluahkan menjadi cerminan pada diri kita..



buah hati ibu yang dirindui

2 comments:

nurul aziyana said...

husna banyak CD tp xpakai..mcm mane tu..huhuhu rase rugi plk..xpakai sbb kt umah BS, BS prefer pkai pampers..so nk kata apa? kt umah plk hujung minggu jer kalau nk pkai pun..erm pampers mmg cepat habis ar..

husna pusing 360 darjah jer, nk ensot ke depan or blkng mmg xdpt lg..hihihi

CaHaYa^KetEnaNGan said...

yana: nurul mmg ckp kat bs nak pakai CD..dulu bs ada request pampers..tp kitaorg ckp mmg nak pakai CD. lagipun bukan susah pun pakai CD kan!!..takpe..yana, practice la..kalau anto umah bs, ckp je tak payah buat apa2..tak perlu basuh..letak je dlm wet bag..

sofiya mengensot masa umur 6 bulan..tak lama tu dpt la tu..