Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Wednesday, April 6, 2011

bersamamu


ini satu kisah yang berlaku di satu tempat di negeri yang kaya dan di negara yang maju...
watak2 dlm citer ini adalah seperti berikut :- ibu, abang, adik, anak ke-3 dan anak-4.

bermula la satu kisah yang dilakonkan secara life without any script yang dicipta..spontan semua

abang: (sambil nyanyi lagu bersamamu nyanyian JV)..sungguh sadis melihat nasib keluarga ini yang hanya makan nasi bersama sambal ikan bilis dn tempoyak..
abang lagi: tengok la anak bongsu kpd tuan umah ini hanya makan maggi bersama sebiji telur sebagai hidangan makan malam
abang lagi: anak yang ketiga, masih tak kenyang2 makan walaupun dijamu dengan cekodok bilis dn sukun 3 hari 2 malam.
ibu hanya tersenyum. begitu juga anak ke-2 masih tersenyum bila abangnya masih riang menyanyikan lagu JV.
abang masih meneruskan dialognya: lihatlah adik..masih tak kenyang walaupun dah makan sukun 3 hari 2 malam..dan diteruskan makan nasi dengan lauk sambil bilis yang tinggal seceput dan sambal tempoyak...

abang sungguh pandai buat script..lakonan ini diteruskan lagi dengan perbualan ini:
walaupun mereka berlaukan sambal, tp si adik yang no 3 sungguh tinggi orgnya dan memiliki badan yang sasa..begitu juga dengan adik dn no 4, masih sasa badannya..tak serupa org yang berada dalam kesusahan..si abang pulak berbdn agak berisi sikit...

begitu la antara dialog2 yang masih terngiang2 di telingaku..tapi malam itu mmg happening..
peristiwa ini berlaku pada malam isnin lepas, b4 aku berangkat balik umah ku kat pantai dalam.
kebetulan kat umah ibu hari tu takde apa yang boleh dimakan..peti ais ibu semua kosong..no ikan, chicken mahupun sayur2 untuk dijadikan lauk..so kami makan apa yang ada je la...

maka dengan itu suamiku mempunyai idea untuk menyakat semua org dlm umah, nasib aku tak kena..hehe..lbh2 lagi ibu bagi bawang dn kentang, maklum la ibu suke beli satu guni..so apa lagi, dengan rela hati, aku ambil la..mungkin citer diatas tak berapa nak menjadi..so abaikan citer kat atas..okey

actually aku nak citer la, andainya pemimpin kita berjiwa rakyat, takkan ada citer BERSAMUMU yang dikelolakan oleh TV3..andainya aku jadi pemimpin, aku berasa malu bila rakyatku masih lagi hidup dlm kesusahan..andainya aku pemimpin, akan ku pastikan setiap kemewahan yang ada pada aku dikongsi bersama dengan rakyat..takkan aku beban rakyat dengan cukai yang bukan2 especially cukai 6%, takkan aku buat tol2 mahal, takkan aku naikkan minyak petrol n diesel..sbbnya aku tahu aku bukan berasal dr kelaurga yang hidup dengan kemewahan..setiap rezeki yang Allah kurniakan akan ku sama2 guna bersama dengan rakyatku..akan aku bantu seadanya rakyat2ku itu..takkan ada jurang aku dengan rakyatku..kerana aku mahu dahulukan rakyat dengan cara yang betul..akan aku ubah gaji pekerja dibawahku..dan aku ubah gajiku..andainya aku pemimpin, akan sama2 merasa perit rakyat, akan beli petrol sendiri, bayar tol sendiri dan akan beli barang2 keperluan sendiri..baru la aku tahu cara hidup rakyat...ITU LA CITA2 AKU SEANDAINYA AKU JADI PEMIMPIN..

teringat satu kisah zaman umar al-khattab menjadi pemimpin, di suatu malam, umar berjalan2 melihat kehidupan rakyatnya. tiba di suatu kampung, umar hairan kenapa seorang makcik merebus batu..tanya la umar al-khatab, " kenape macam merebus batu", jawab la mak cik tu sebagai tanda memberitahu kepada anak-anaknya bahawa dia sedang masak..anak-anak akan menunggu sehinggalah tertido..umar al-khattab merasa serba salah sehingga menyuruh pekerja2nya menghantar seguni gandum kepada mak cik tersebut..
begitu la tanda seorg pemimpin yang prihatin, tetapi tidak bai negara kita..seorg pemimpin yang menjadikan al-quran sebagi panduan dan menjadikan Rasulullah sebagai idola, takkan ada manusia yang miskin dlm dunia ini..


No comments: