Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Tuesday, March 22, 2011

1st solid food untuk sofiya

1st solid food sofiya: puri pisang


actually aku upload gambar ni mlm tadi..pnyer lembab p1wmax..so pg ni baru aku nak menulis..takde faedah letak gmbar je tanpa penerangan..


actually entry ni nak tulis masa 1st sofiya start diajar solid food..tp ntah camner asyik tertangguh2 keje ibu sofiya ni..tp skrg sofiya dah stop solid food..sbb dia macam tak minat je..tp aku try gak suakan kurma..aku juz lenyek kat tangan kemudian suapkan kat mulut dia...macam dia minat tp tak la makan banyak sgt..ciput je..lbhnya masuk mulut ibu dia...


okey gambar kat atas tu puree pisang..siap beli bekas solid food bpa free..pureen product..sudu garfu pun bpa free..nasib murah..kena pandai survey..semua tu aku beli kat jj mid valley..excited nak bagi sofiya makan..sure la pinggan mangkuk sofiya pun mst ada hak dia..takleh share dgn pinggan ibu ayah dia..


macam mana nak buat puree pisang?? senang je..1 biji pisang dengan air..air tu agak2 la..jgn banyak sgt..nnt jadi apa pulak kan..nnt jadi air pisang pulang..masuk dlm blender pastu blend je..dah siap terus tuang dlm bekas..then bleh suapkan..


4 hari sofiya makan banana puree..tgk rupe dia 1st time makan..ok..comel tak???




'sdpnya pisang ni ibu'


hari ke-5 after balik dr klinik wat medical check up, aku masak bubur..cara-caranya macam ni...


bahan2


1 genggam beras (cap moghul basmathi)
3 cawan air
5 hirisan lobak
1 ketul daging ayam (2 cm x 2cm)


cara2nya


basuh beras hingga bersih..rendam beras dgn air selama 20 minit..kemudian masukkan lobak dan ayam..masak la dlm slow cooker..mmg slow giler..dah siap masak..blend yer..kalau nampak takde air..sila tambah air dlm nasi tu yer masa blend..kemudian bleh la diberi makan kpd anak tercinta...


yang lebih tu bleh difrozenkan..aku frozen pisang n nasi tu..tp cian lak asyik2 makan frozen food..so aku masak lagi bubur sofiya..tp dia tak nak makan..yang frozen tu still ada bnyak..memandangkan asyik sembur je..aku stop la dulu..dah 2 hari dia tak makan bubur..biarkan dulu..nnt aku ajar lagi..even letak ebm pun dia tak nak..takpe belum get ready nak makan..tp bila aku n husband makan..sure dia pandang...hehehe..


jom skg layan gambar manja sofiya




aksi 2-beranak: macam keletihan


sofiya with hers gadgets


sofiya atas nursing pillow


bila ibunya takde keje


bila ibunya bz bertenet dn berfb

No comments: