Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Thursday, March 17, 2011

research oh research


dah lama tak update my blog ni..since weekend ada je xtvt mahu dibuat..kalau ckp time..mmg rasa terlalu laju masa berlalu hinggakan macam dah tahu apa yang patut dibuat..sure ni bebel pasal research lagi..ntah bile research nak abis kan!..maklum skrg dok sibut wat surat perlanjutan biasiswa tpm ku..hahaha..aku bukan extend study cuma nak lanjutkan biasiswa aku dr 18 bulan ke 24 bulan..kalau ikut course aku mmg 2 tahun..normal tu..kalau minima mmg setahun..tp larat ke aku..oppss tidak..nak layan husband nak main dengan sofiya..yang penting take it easy and study dengan enjoy..tak payah nak kejar sana sini..ada masa jom jalan sana sini..


entry aku nak citer la..aku give dgn laptop ni..aku TERPAKSA beli laptop baru..nasib la 2 nd hand..naper perlu laptop baru..sbb software aku nak guna tu hanya bleh access dengan operating system window XP..nasib ada duit berkat menyimpan dulu..rasa ralat juga bulan ni banyak sgt habis duit ni..tak sabar2 nak tunggu elaun masuk..dan lagi tak sabar nak abis study ..then keje..tekanan keje ngan study berbeza..aku pun pernah keje gomen satu tahun setengah..dah keje nak kumpul balik duit..tp bile dah keje..sure pk nak beli umah kan! kawan2 aku kebanyakan dh beli umah..especially yang keje kat luar kl..kalau umah area kl n selangor ni mahal nak mampuih..tp rezeki tu Allah punye kerje..


alamamak tersasul lak ckp benda lain..berbalik title di atas, sudah seminggu kat lab ada komputer tapi malang software or gadget aku nak guna takleh install..ntah sape la bleh install kan! mmg leceh kan kalau tak pandai software ni hingga terpaksa beli laptop baru..sadis..sadis...software and hardware tu aku guna dipanggil gtec..nnat aku tunjuk gambar..okeh..software ni merupakan biosignal..maklum la projek aku lebih kepada movement of wheelchair using eye movement..so kat sini eye movement menggunakan konsep eog..eog bleh refer kat mana2 website la yer..kan citer banyak tak faham la..tp aku ckp kat sini, bleh collect data from eye movement..maknanya setiap muscle mata tu diambil signal menentukan sama ada wheelcahair can move forward, backward or turn left or right..wow nampak menarik kan!cuma aku still terkial2..ikut gant chart aku kena buat algorithm..so skrg mmg dok tgh faham algorithm, path planning dan juga fuzzy logic..banyak kan keje aku..tp mana satu nak buat 1 st aku tak tahu..selagi aku tak dpt install gtec..aku btul2 diawang-awangan..mencari kedudukan aku sebenarnya..dlm software gtec ni banyak sgt folder dan benda nak kena nak install..aku dah install kesemua tapi tak jadi..huhu..sabar je dengan dugaan hidup ni..




gtec

opss lupe la..aku pernah la tengok org gtec ni wat demo kat kami bertiga, jazlan, elliana n me..masa dia tunjuk tu nampak cam senang je..tp bile diaplikasi sendiri blom dapat..padahal org 2 dah 2 weeks lalu dtg uia..so skrg aku tgh tunggu respon dr support company gtec untuk bagitahu kaedah yang betul untuk aku install gtec ni..okey la..skrg kite citer lagi satu masalah..masalah matlab pulak..okey


actually untuk my research ni aku guna software visualnastran untuk modeling wheelchair ni..dia boleh simulink dengan matlab..tp bile aku wat set path..tak dpat..alamamak..masalh lagi..kena tanya my sv ni..padahal 1st time aku buat dulu dpt..skrg dah tak dpat..nak cry..nak kata matlab tu tak support visual, kenape 1st aku buat dapat??? ni konfius..banyak kali gak reboot laptop..tp semua still tak bleh guna..mmg malang btul..takpe..kite jupe sv untk settle problem matlab ni...






matlab

okey..takleh merapu banyak2..sbb ni research..skit2 sudah la....

No comments: