Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Wednesday, March 2, 2011

kisah sana sini

Kali ni aku nak citer la apa yang aku lihat n apa yang aku saksikan..actually..everyday mmg muka aku kat uia..wat research la kononnya..padahal dok berfb..dok kutip ilmu kat KIM..camner nak handle susu ibu la..ni la sibuk nak handle solid for my lovely princess..for sure untuk si bam bam ibu namanya sofiya yasmin…kalau tak kena caranya..sure sakit perut anak aku nnt..tp b4 citer my entry ni why not aku bagitahu hari ni tentang susu aku pump..1st session aku dpt 7 oz..2 nd dapt 4 oz..hepinya aku sbb 2 kali total dah 10 oz…ada lagi 2 session yang wajib aku kena buat..hehe..tp smlm aku dpt 17.5 oz sebanyak 5 kali pump..actually 4 kali je..tp sbb susu dah menitik aku pump la..dpt2..hampir 3 oz..alhamdulillah..rezeki sofiya..dan malam smlm gak sofiya jadi budak baik..dalam kul 6 atau 7 camtu, baringkan atas toto..terus tdo…bangun2 kat kul 11 malam..main2 dengan dia..sambil aku main soduku…jam 12.40 mlm aku tdo..so dia tdo..dia mmg senang tdo kalau aku tdo..mst nak tdo bawak ketiak masam ibu dia..hehehe..sampai la ke subuh dia tdo..tak nenen langsung..itu pun dia bangun sbb nak anto umah bs…kalau tak mmg tdo lagi agaknya..ceria je bangun tdo..siap senyum bila diagah..

Okey berbalik topic aku menulis ni disebabkan keadaan sekeliling..semalam aku balik umah naik komuter..maklum la malas nak tunggu bas 91..so balik la dengan komuter..nnt my hubby take me kat kampong baru kl tu…okey la dalam memerhati sekeliling, aku terpandang la a girl..budak lagi..mmg innocent giler tgk muka budak tu..sayangnya rupe cantik tapi tak pandai jage..kenape aku ckp macam tu?? Sbbnya dia pakai baju masyaAllah..baju spaghetti..baju yang tiada lengan..nampak ketiak tu..apa nak jadi dengan anak gadis sekarang yer..agaknya lingkungan 15-16 tahun camtu la..mmg ada bf sebelahnya..siap bf belai rambut lagi…katanya ‘you pakai syampu rejoice kan!’ macam tu sekali etika anak muda..tiada segan silu..duduk rapat2..pakai pakaian nauzubillah…macam mana la kes rogol, buang anak tak berlaku kat sebuah Negara yang aman macam Malaysia ni..sedih tau bile tgk anak melayu berperilaku camtu..belum lagi kes kedua aku perhati sepanjang perjalananan aku dlm lrt..budak2 maknyah di campur dengan color rambut…semua tu dr klcc..budak2 sekarang tahu nak enjoy..langsung tak takut dengan Allah..ntah apa nak jadi..siapa yang bersalah? Diri sendiri, ibu bapa, keluarga atau masyarakat? Aku sebagai masyarakat..apa patut buat..ingat nak buat je note kecil..binding chumel2..pastu jupe org camtu..bleh send as a gift kan! Itu salah satu cara..tp macam mana nak bermula? Kalau tak cegah perkara camni..makin berleluasa la maksiat kat Negara ini..aku ni mmg kisah skit dengan gadis mahupun mak org, janda dr segi pakaian..dalam alquran ada ayat yang menyuruh tutp  aurat..kalau pakai tudung tu..sila tutup dada..pernah my naqibah ditanya oleh studentnya..’cik, kena tutp dada ke bila pakai tudung’ ..my friend jawab la..’kalau dalam solat boleh pakai telekung, kenape bile kuar dr solat tak mampu nak tutup dada tu?’..ini pakai tudung, tp lengan pendek, baju ketat..boleh Nampak semua size..masyaAllah.. kalau dah tahu tutp aurat tu macam mana..tp tak buat mmg dosa…mungkin ini juga tazkirah untuk diri ini..kadang2 aku hairan gak dengan guru2 ni..pasal lak ckp pasal guru lak?? Ye la sepanjang perjalanan aku tu, ada la budak2 ni pakai pakaian yang tak senonoh pi sekolah sesi petang..maybe ada xtvt sukan ked n sbgainya..mak yang anto la tu bangga anak pi sekolah tak pakai tudung, pakai suar pendek dan sebagainya..



Kepada pemimpin, sila kaji kenape banyak pulak kes2 buang anak, kes merempit, tumbuh kelab2 malam macam cendawan selepas hujan dn sebagainya…ini semua kerana pemimpin yang terlalu ringan dlm melaksanakan hokum yang ditentukan Allah..walaupun Negara kita bernilang bangsa…tapi ajaran agama patuh didahulukan..tp nak wat camne..negara kite dpt kemederkaan sng2 je dr britsih..sbb tu dengan mudahnya Negara kita ada kilang arak yang besar yang dirasmikan oleh tuanku abd rahman..perdana menteri pertama dahulu..itu la kesilapan pemimpin..aku bercerita ni semua kerana aku ada anak..aku tak nak anak aku jadi macam gadis2 di luar sana..banyak cabaran dan dugaan..sbb tu kdg2 aku rasa tak nak je pakai tv..tak nak dedahkan dia dengan lagu yang bukan2..mahukan beli sebnyak buku yang mampu membimbing sofiya…cabaran mendidik anak di alaf 21 mmg mencabar..teknologi pun bertindak pantas..aku mengharap sangat suami dpt aku mendidik anakku sebaik mungkin..semoga Allah menjaga pergaulan aku supaya aku jadi yang terbaik untuk my daughter..

No comments: