Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Tuesday, March 1, 2011

Hari Ahad yang penuh dengan xtvt

Assalamualaikum dan salam semua..wah2! entry aku punya pembukaan siap dengan salam..okey memandangkan aku hari ni dah 1st march 2011..maka aku kena jadi rajin2 terutama in my research..bila ckp pasal hari ni..even Allah kasi 24 hours ttp rasa begitu cepat masa berlalu..camne la kehidupan hereafter..satu hari di sana adalah 70 tahun di dunia..inikan idup 70 tahun pun blom..macam mana la suasana kat sana yer..bila ckp pasal kiamat atau lebih kea rah kehidupan selepas mati ni..rasa gerun jugak..ye la, cukup ke amalan aku kat dunia ni untuk aku berjupe dengan tuhan yang mencipta kita..Allah swt…cuaknya aku..aku tak sanggup la masuk neraka Allah..can u imagine dok dalam neraka, kalau dahaga, minum air yang tengah amat panas..bukan panas cam kat dunia, even yang tu pun kita tak tahan..ini kan air di neraka yang bile minum boleh potong ususnya..sungguh aku takut..ya Allah..tolong la jadikan aku hamba yang dekat padaMU..aku mahu menikmati syurgaMU yang Allah..

Takzirah sebelum aku menulis lebih panjang..dalam perjalanan suami aku anto aku depan SOGO tadi, aku terbayang2 kenape la masa ni sungguh cpt berlalu..agaknya aku rasa begitu sbb everything aku mengharapkan dr suami..aku nak pi sana sini mesti dengan husband..no independent even aku mmg ada lessen keter..sedihnya kalau hidup ni terlalu mengharapkan bantuan org lain..walau bagimana pun aku skrg dah join usrah tp baru merangkak2..belum lagi ada program sana sini macam aku di umah ku dulu..aku mmg rindukan dengan aktiviti Jemaah..maklum la aku mmg dibesarkan dlm suasana itu…

Okey secara realitynya..bile ada kematian, aku mesti terbayang2, bagaimana la kehidupan org dlm barzakh yer..kena pukul ke atau aman di sana..aku mahu kehidupan aku aman..mahu kuburku bercahaya..masih teringat citer mak aku masih kecil2 dulu..oh ya..masa kecil pun mak aku dah dedahkan aku dengan usrah ni..tiap malam jumaat mst usrah..dengar mak citer itu ini..dan akan aku amalkan usrah ni kepada anakku sofiya..dan akan aku ajak my hubby untuk jadi leader kami..boleh kah? Sure can…ni mahu pi mph..mahu buku2 ilmiah…

Alamak..panjang pulak mukadimmah aku..senanya nak citer aktiviti weekend kami pada hari ahad..yang sabtu dah citer pada entry sebelumnya..okey hari ahad tum mg padat xtvt kami..maklum la ader jemputan kahwin, jemputan birthday party my friend punya anak..sebelum tu, terliur lihat cheese tart intan azmira, maka aku order la..rm 25 for 30 biji..+ dengan penghantaran 5 ringgit..okey la..versi mengindam ni..so aku order, hr ahad dpt..see the picture of cheese tart, blueberry + strawberry..suami aku suke sgt..sofiya ntah la..belum makan lagi..hujung minggu ni baru nak prepare solid food her..maklum la dah 6 months on 7/09/11..

Bermula kisah hari ahad, bangun2 terus mandi maklum la nak pi amik order cheese tart..kami berjanji nak jupe kat shah alam..pintu belakang uitm..so port kami bertemu di KFC belakang tu…so dlam kul 1 lebih aku dpt la jupe kawan maya KIM, intan dn anak2nya syura dan tina..targetnya nak amik dlm kul 12.50 ptg..tp my hubby amik adik dia kat uitm tu dulu, kemudian anto hetty kat sek 2 nak balik puncak alam..sampai kat sana, kami sembang la jugak..bukan terus amik terus blah…manakala adik iparku pi anto keter kedai basuh…dalam kul 2.15 ptg baru kami pulang semula kat klang..


Sampai umah klang terus siapkan makanan maklum la perut lapar..tanya husband..’nak pi umah farah tak?’ maklumlah dah lewat..majlisnyer start kul 3.30 ptg..suami kata takpe..siap2 solat zohor, kami bertolak dr klang ke taman Gombak tambahan..dlm kul 3.30 ptg..so suami ckp 4.30 ptg sampai la kan!!..b4 nak bertolak kami dah google tgk area umah farah tu..maklum la 1st time pg..tp kami sesat gak la..salah masuk jln..kami pi area Giant batu caves sdgkan area umah farah kat greenwood..sampai2 kat sana majlis makan2 dah..ingatkan kami sampai lambat..tp my friend ana, nija, nadhirah adalah..yang lewat sampai..means macam sama dengan aku ialah fauzan n yati, izzah n farid, totoi n hidayati..semua tu kawan2 aku masa bljr kat UIA..satu course..tetiba macam mini gathering lak..lagipun majlis tu kecil2an je…dah abis kat umah farah, amik la si atiq yang belajar kat UIA…maklum la lepas ni ada satu tempat kami mahu pegi…

Terus bertolak balik umah, solat2 mandi..tunggu MIL and BILs to my house, sofiya pun tak sempat mandi..tukar gaun je..maklum la nak pi satu event yang start kul 8 mlm..dlm 7.45 kami tolak..my hubby jadi leader..maklum la pi 2 buah keter..tp nak dijadikan citer BILs dah terlepas laluan yang sepatutnya..terpaksa la tunggu…kami pergi majlis kahwin sepupu suamiku yang diadakan di SAFURA, the mines tu…my MIL and husband sempat la kutuk2 kenape la buat majlis malam, pahtu hari ahad la..ye la esokkan keje..tp suami aku EL pada hari isnin tu..siapa yang dtg majlis tu..cuba teka??? Mst la TPM kebanggaan rakyat Malaysia..n turut sama adalah menteri besar Terengganu..sepupu husband tu kahwin dengan anak datuk..ntah datok mana tak tahu la..yang aku hairan mat said pi majlis ni kenape..ntah la..kalau TPM tum mg la patut dating..sbb tu majlis anak sedara dia..so patut datang..nak kata meriah majlis kahwin ni takde la..ingatkan best la majlis kat hotel ni..tp takde la..duit je abis banyak..apapun aku doakan jodoh sepupu suami aku berpanjangan hingga akhir hayat..ameen..belum majlis abis, kami dah bertolak balik..maklum la sofiya dah meragam..agaknya penat sangat..dr t/hari ke sana sini..so sampai umah di klang kul 11 malam..itu la kisah kami di hari ahad..tak tahu lagi weeknd ni akan ke mana..maklum la tak balik klang..apa kata kita pi GENTING..opss no..no..ada usrah gabungan hari sabtu tu..so kite jln2 sekitar KL sudah..

No comments: