Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Friday, March 4, 2011

teknik mengajar anak

di pagi jumaat yang indah, tika aku kemalasan mahu menjenguk my supervisor n my research..teringin aku menulis setelah puas blog walking sana sini..but terpikir sejenak apa yang aku nak coretkan..aku teringin menulis tentang pendidikan anak2...kenape perlu?


1) perlu ke biarkan anak2 diajar oleh org lain selain kite as her/his parents?
2) apakah yang kite inginkan anak kite bila dewasa kelak..bukan takat dewasa..bila dia dah pandai berdikari?
3) pendidikan yang bagaimana kah perlu diberikan?


ini la persoalan yang bermain2 di fikiran ku..aku mmg 100% mahu mengajar dia..aku mahu dia tahu membaca, mengenal number, abjad, huruf hijaiyah dari aku..bukan org lain..bukan aku tak nak..tp aku mahu sofiya berbangga ada ibu yang bleh asuh dia jadi seorg budak pintar..tu la aku pun dok pkr nak anto nursery yang camner..tadika yang camner even skrg br 5 bulan..aku sggup kuarkan duit untuk dptkan pendidikan untuk diri n rohani juga..belajar sambil bermain..itu konsep yang aku amalkan..bukan bermain sambil belajar..


skrg tgh survey sana sini toys yang boleh develop minda sofiya..ingat nak je beli toys from LAMAZE but smlm kasi teddy bear blue from celcom..tak nak la..lebih suke masukkan buku atau paper dlm mulut..okey, aku mahu beli toys macam cloth book ke..aku dah jupe cloth macam pic bawah ni...






ini lah cloth book ala2 permainan..dah booking online...from mummy comel at fb

kadang2 kecian la sofiya belum ada mainan..dulu nak beli tapi dia macam tak minat..apapun aku mahu beli juga..dah nak masuk 6 bulan ni banyak toys yang sesuai cuma dia belum boleh duduk..tu susah skit..apapun dah nampak perubahan..dia dah mula nak angkat punggung..maknanya tak lama lagi merangkak tu..chumelnya anak aku tu..hihi..perasan pulak ibu dia...


untuk pendidikan sofiya ni, aku mulakan dengan buku yang kecil tu..abjad n gambar tu..bukan flash card..ingat nak buat flash cerd sendiri tp malas pulak..ingat nak beli buku Baca lah Anakku..maklum la my youngest sister guna system camtu, 4 tahun dh bleh baca..nak amik yang kat umah ntah ke mana, takpe la..berkorban la untuk pendidikan anak2..aku nak anak aku 3 tahun dah bleh baca buku tu..then 4 tahun bleh baca buku citer..then dia citer kat aku pulak..hope my baby sihat hendaknya dan dipanjangkan usia..cuak juga angan2 mat jenin...


ini lah dia buku itu

sekarang pun tgh berusaha baca blog pendidikan awal anak2..cuma yang tak sedap tu ada ibu yang tak pakai tudung..aku kurang minat skit kalau penampilan ibu macam tu..tp apa yang ilmu ada..aku garap la..amik yang positive..negative campak jauh2.. so kat bawah ni ada la 2-3 link yang bleh dishare untuk mendidik anak2 ni..


http://mysuperkids.net
http://www.geniusbabyonboard.com/


tak lupe juga ilmu ketuhanan..kalau aku bacakan buku kat sofiya contohnya B for burung..aku akan citer panjang lebar siapa jadikan burung..supaya she knows Allah is one..siapa Allah..mengajar tentang syahadah..itu la ilmu pertama yang patut diajar aku kepada sofiya..ni pun tgh cari buku citer2 nabi..aku nak citer spontan, tak kuar sgt isinya..masih aku ingat dulu..mak aku akan bacakan surah dr alquran then citer la contohnya kisah nabi yusof..mak akan baca surah yusoff then akan start bercerita..aku amalkan macam tu pada anak2 aku nnt..usrah bersama anak2 dan suami...mana la nak cari buku2 yang berkenan di hati..tgk kat online tak tahu lak camner nak booking..dah abis puah godek sana sini tapi tak jadi..huhuhu






a few development toys


kalau pasal vcd tu malas lak nak beli..nak je download from you tube..sambung kat tv..kan senang..so jimat pun jimat...pendidikan anak mmg penting..kerana itu tugas ibu ayah ni mmg mencabar..apapun sofiya mmg suke pada buku, kurang pada toys..macam teether pun tak minat..hehehe..takpe la..'ibu belikan sofiya eduacted toys yer'...jom tgk gambar2 toys yang consider boleh didedahkan pada sofiya...semua ibu mahukan yang terbaik untuk anak2nya melainkan ibu yang tiada kasih sayang sehingga diabaikan pendidikan..renung2kan lah adakah kite bleh jadi ibu terbaik??


nak tepet gambar sofiya comel la...zapss layan........


No comments: