Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Tuesday, March 22, 2011

Gelagat Itu Ini

Gelagat itu ini, itula entry aku punyer title.kali ini entry pengalaman aku berblogging sana sini..salah hobi aku bila aku start berblog..ntah2 blog sape yang aku akan buka…kalau blog tu berkenan, maka difollow n setrusnya jadi blog list..tp follower aku still 29 org (setakat hari ni)..ntah bila nak cecah empat ribu org macam one of friend kat uia..sape lagi kalau buka cik nadia bayu..kenape dia ramai follower? Kenape aku tidak??krn nama dia sbb dia jadi glamour ke? Tp perlukah jadi glamour ni?? Jawapannya tidak..hidup la dalam sederhana..wokeh….



Entry aku kali ini bukan la nak menuduh ke, jeles ke, cemburu tp sbgai pemerhati..yakin dengan kehidupan ini berakhir dengan kematian kemudian dihidupkan kembali di alam lain..iaitu akhirat..kali ini entry aku nak citer pasal beblog org2 di dunia ni..ntah la..aku tahu blog ni tempat meluahkan perasaan, menulis apa yang terbuku di hati..tp kdg2 ia memberi rasa jelik kepada pembaca.




1st aku nak citer pasal aurat..aku perhatikan ramai para blogger ni yang tak tutup aurat..buka sana sini..sedih aku lihat..nak tegur, tak tahu camner nak tegur..sedih sangat2..lebih2 lagi aku sekarang minat membaca blog ibu2..ibu menyusu lagi la aku jejaki..sayang..banyak ilmu aku dpt kat sana..tp bila time tgk tak pakai tudung, baju pulak ntah apa2 fesyen..rasa jelek pula nak ikut blog ni..aku mencari ilmu tapi bila maksiat terdedah depan aku, apakah lagi bermanfaat ilmu itu padaku???? Aku bangga ibu2 skrg dah sedar bab menyusu anak sehingga 2tahun..tahniah ibu2 yang memberi hak mutlak anak2…
Aku tahu ibu yang menyusu anak mahukan yang terbaik untuk anak kan! Tiada seorg ibu yang mahu melihat anaknya gagal dlm kehidupan. Tp kite sebagai islam bukan hanya memberi susu kepada anak..tp juga pendidikan kepada anak..macam mana nak jadikan anak itu soleh atau solehah kalau si ayah dengan suar  pendek dan ibu dgn tak menutup aurat pegi sana sini..pegi shopping..melancong..anak-anak ni akan mengikut perangai ibu bapanya..dia takkan ikut perangai org lain..comel akhlak kite comel la akhlak anak-anak tu..aku tak caya ibu2 ni tak pakai tudung atau tak tutup aurat sepenuhmya disbbkan terlalu sikit ilmunya dlm bab agama..kalau penyusuan anak pi blog sana sini mencari ilmu, kenape payah blog sana sini mencari ilmu untuk diri kita?????

Untuk mentarbiyyah anak ni bermula dari kite..bukan tadika atau nursery, bukan guru agama tp semua dlm umah..tak nak ke anak kite berjaya dididik dengan kite..kalau bab penyusuan, permakanan kite boleh utamakan dari air tangan kite..kenapa tidak dlm pendidikan..wahai ibu2 di luar sana dan adik2 remaja..plz ye menutup aurat megikut kehendak islam bukan fesyen oleh artis sana sini..opp panjang btul coleteh aku bab aurat..



Bila blog walking ni macam2 citer kite bleh dptkan..ada yang terlalu over citer hal family..most yang citer pasal family ni adalah perempuan kan! Bile dah citer  pasal family ni, ada yang terlalu mengagungkan suami sehingga takde yang kurang di hdpn mata seorg isteri..hebatnya si suami sehingga disanjung seperti itu..bukan salah menulis itu ini ttg suami..tp berpada2..sbb kite tak tahu apa akan jadi pada kehidupan akan dtg.plg takut berpisah disebabkan penceraian..bukan jaminan bila couple 9 tahun atau 10 tahun hubungan kita akan berkekalan..sbb tu kena berpada2 dlm menulis..takut ada org yang mendoakan yang buruk2 kpd empunye blog..so bkn aku jeles kepada si blog yang ada suami romantic, sporting dn segala bagai ttp aku sedih bila citer umah tangga terlalu diwar-warkan kpd public..so kpd diri ini juga, minta2 la aku bersederhana dlm hidup aku..berpada2 dalam menulis kehidupan aku yang sudah lengkap..dgn adanya suami dan anak..aku harap dengan blog yang aku ada ni boleh membantu diri ini mentarbiyyah diri ini supaya sentiasa ingat setiap kehidupan ini adalah ujian Allah..baik kaya atau miskin, pandai atau bodoh, ada anak atau tidak, belajar tinggi atau tak berpeluang pada belajar tinggi dan semuanya..adalah UJIAN..semoga apa yang tulis ini tidak menyinggung perasaan sape2..Cuma sekadar tazkirah ringkas diri ini..



No comments: