Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Saturday, April 23, 2011

durian oh durian



entry kali ni nak citer pasal durian..
mst korg kat sana pun suke durian..
tp jangan lupe
ada juga yang tak suke durian
 like my hubby and my adik no 4..
huhu...sabar lah dgn org yang memilih makanan ni

ni kali ke-3 aku beli durian
1st time beli durian kat umah aku
amik kau..4 biji 20 ringgit..mahal nak mampuih
itu aku beli longgok
baru aku perasan kalau durian yang longgok kt sini
diaorg dah tebuk sana sini
so mmg patut la murah sgt..
tp bagi aku still mahal

aku nak kata giler sama durian tak la
minat la makan
sdp tau!!
makan la banyak mana..
mmg sdp
tapi alhamdulillah
aku mkn banyak 
tp tak pernah rasa nak pening atau
panas badan..
sykur padaMu yang Allah

tadi aku beli durian
kali ni kat klang
belakang umah MIL
area sungai udanag
yang syoknya
1 kg 8kg durian gred D 24
aku bukan tahu pun gred2 durian ni
yg pnting isi oren, aku bantai je
tadi beli
lbh kurang 3.5 kg..tp 
tauke tu siap kasi 3 kg je..tolak kulit durian tu
rezeki..so 24 ringgit la

ada yang longgok 
10 ringgit 4 biji
takkan nak la
nak beli timbang gak

tapi syok 
tahun ni dah 4 kali dpt bli durian
hari tu makan bubur durian
serawa durian
semua my MIL buatkan
hehehe
kalau aku buat, makan2 sorg2 je la
hubby tak suke..:-(
thanks to my hubby
yg tolong temankn pi beli




apapun aku rindu mahu balik umah mak
mak aku mmg ada dusun
tapi kitaorg prefer panggil kebun
kat kebun mak
ada  pokok durian, pokok manggis
pokok cempedak, pokok salak
pokok petai, pokok dokong
tp tak tahu tahun ni ada buah tak
tak sempat nak tanya
asyik lupe je

aku suka pi kebun
sbb aku bleh rehat sambil riadah
panjat pokok manggis ke
pokok rambutan ke
jarak kebun mak dgn umah mak 
amik masa 30 minit

masih aku ingat
masa kebun mak ada durian
mak aku tak bagi kami beli durian 
mak ckp tunggu 
yg kebun mak masak
hehehe
geram juga masa tu
sbb dah banyak durian kat pasar
jenuh mahu tinggu durian mak gugur
tp mak ttp kata tunggu
tp tunggu punyer
tunggu
dpt juga makan

sebagai kesimpulan
sungguh hebat penciptaan Allah
ada dusun, ada durian, 
hebatnya Allah
menjadikan durian
yang kulit keras berduri
kemudian dalam kulit berduri
ada isinya kuning keemasan
tak lupe
rasanya yang manis
apapun kite masih boleh lihat kehebatan Allah
kite boleh ajarkan anak2
ttg Allah
melalui pemakanan yang dicipta olehNya
sungguh luas ilmu Allah
wallahualam

No comments: