Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Monday, April 12, 2010

cinta aku selepas Allah dan Rasulullah



sudah agak lama aku tidak pulang ke umah menziarahi mak n ayah ku apatah lagi adik2 ku..cadangnya nak balik masa cuti sekolah bln 3 tapi keadaan diriku yang agak lemah membuatkan terpaksa ditunda..tapi rupa-rupanya final ku telah sampai kemuncak..nak tak nak aku kena balik after final exam..namun hubby punye final belum lagi muncul..my hubby bakal exam 24.4 and 5.5..insyaAllah..itu pun kalau tak silap jangkaan ku..'abang, sayang doakan abang berjaya dalam exam ya!'
memandangkan sudah agak lama aku tidak pulang ke umah, maka husband memberi keizinan pada diriku untuk pulang selama 3 bulan..sebenarnya pada mulanya sebulan je..tp slalu cakap nak balik 3 bulan..akhirnya hubby bertolak ansur..padahal main2 je..

bila fikir balik, sanggupkah aku meninggalkan suami selama 3 bulan? tak nak ke dia rasa pergerakkan baby in my belly & di depan matanya? tp apapun benda tu belum berlaku..tak tahu siapa akan tewas dan akan terlalu merindui?? wait n see

apapun tetiba, selepas sehari aku buat buku merah di klinik pandamaran, keesokkannya, my hubby tetiba diserang sakit batu karang, sakit yang ditimpa sejak di uitm segamat dulu..pernah satu sem dia repeat 5 subjek...kerana sakitnya itu..tp alhamdulillah..semua itu kenangan..now my hubby dah berjaya dapatsegulung diploma..dan skrg sedang menyambung ijazah dlm bidang human resource sambil bekerja...sungguh hebat suamiku..siang keje..malam bljr..mudah-mudahan suamiku berjaya tamatkan pelajaran dgn segulung ijazah yang bakal disaksikan oleh bakal anak kami nanti.

risau untuk meninggalkan suami begitu lama selepas tahu batu karang still ada lagi...kecian tgk keadaan suami bila penyakit tu menyerang..siapa nak belai, nak sapu ubat kat pinggangnya nanti...memang aku tak mampu menyembuhnya tp sekurang2nya aku mampu meredakan penyakitnya..'abang, aku terlalu menyayangimu~terima kasih dengan anugerahNya'. bila diri ini cakap siapa yang akan jaga abang kalau sayang tiada disisi Allah, senang jawapannya, "Allah kan ada, Allah jaga abang'

namun begitu, hati kecilku pernah terguris kerana sikapnya..namun aku kena berusaha untuk memahami my husband..bagi dia tak bleh arah dia..setiap aktiviti yang ingin mesti dengan kalimah..'abang, boleh minta tolong....' bukan dengan ' abang, kemas bilik...' itu bukan cara suamiku...mmg banyak yang aku perlu belajar untuk menjadikan rumah tangga kami sewangi bauan limau kasturi..sehebat baitul sakinah...

husbandku, terima kasih kerana sudi menghantar assignment ke uia, tak tahu nak balas dengan apa pertolonganmu itu, aku sungguh kerdil di depan mu suamiku..ini semua sekadar coretan supaya tidak mudah aku lupa pertolonganmu padaku..sentiasa teman dan hantarku ke uia sejak aku pregnant, dulu aku sentiasa naik bas pi uia dan balik dr uia singgah ke officenya di jalan raja abdullah..'terima kasih abang'...bukan terlalu mengagungkan mu wahai suamiku..tp skdr peringatan pada diri ini yang terlalu rapuh ingatannya...semoga hidup abang dalam redha Allah..



buatmu suamiku, Mohamad Syafiq Yasin
kita ditemukan, perkenalan kita melalui dunia maya, dengan tulisan tangan menjadi perhubungan, kita jauh, walaupun aku di uia, kau di uitm, tidak perlu untuk sentiasa jumpa, untuk meluahkan kata-kata rindu dan sayang, namun niat kita satu, biarlah perkenalan kita, berakhir dgn jinjang pelamin, akhirnya kita disatukan, 22/11/2009, dengan walimah yang begitu ringkas, disaksikan kedua-kedua family, cuma ketiadaan ibu, atiq n aiq, tp dgn izin Allah, majlis selamat dalam hujan yang begitu lebat, banjir kecil di rumah menjadi kenangan, selepas di majlis di rumah lelaki, 29/11/09, aku terus daftarkan diri di uia, menjadi pelajar master in mechatronics, kemudian diriku disahkan mengandung, yang akan mengeratkan hubungan kita,

SEMOGA KITA TABAH DAN SABAR MENGHADAPI DUGAAN HIDUP RUMAH TANGGA

No comments: