Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Wednesday, April 14, 2010

Usrah--bila nak usrah???


hari ini merupakan hari ke-3 diriku berada di rumah ini..setelah selamat berjaya menempuh 1 sem...alhamdulillah...

namun diri ini tidak tahu nak buat apa...alhamdulillah, smlm bertemankan suami, aku berjaya pi klinik pandamaran untuk scan baby..tp rupa-rupanya scan ultrasound..frust juga..nak tengok rupa baby la..tp apakan daya..mungkin blom masa untuk aku melihat wajah babyku..so aku pun tak pasti jantina babyku..tp aku mengharapkan baby lelaki..yang akan jaga diriku dewasa kelak..

takpelah..maybe 1 hari nanti aku lihat wajah anakku dlm perutku ini..tunggu yer..hari jumaat ni aku akan pulang ke umah emak, tp tak tahu la hati ini girang untuk pulang atau tak..nanti aku kena berjauhan dgn suami dalam tempoh yang agak lama..sbb nak qada kerana sudah lama tidak pulang ke rumah...

skrg sama menulis ni..aku tgh berfb..ntah la jiwaku tersentuh bila dgr nasyid memuji kebesaran Allah..bersyukur kerana nikmat iman masih dikecapi...tp cuma aku belum lagi berusrah...ntah bila aku mahu contact org yang berkaitan join usrah..aku dah ada no contact, tp blom ada kekuatan untuk aku menelefon ukti hafsa..maungkin kerana kekangan waktu...kerana tiada kenderaan dan juga waktu diriku yang sampai umah sudah malam..tp itu bukan alasan...

sebenarnya jiwa aku mmg dahagakan usrah..aku telah dilatih join usrah sejak aku kecil lagi..aku selalu ikut mak pi usrah..selain program yang berkaitan..aku pun skrg dah jadi ahli ngo..jamaah islam malysia..yang lebih dikenali JIM..semasa aku di dungun, aku telah mengikut usrah under adik syee..adik syee merupakan graduate from UK..sungguh seronok di bawahnya..cara penyampaian yang menarik sehingga tak miss join usrah tiap weekend..sambil usrah banyak program dijalankan selama aku di sana, membesarkan di depan mak ayah..aku rindukan suasana tu...pelbagai aktiviti yang dijalankan bersama..aku pernah ikuti program KBM, ISK dan juga daurah, muqayyam...rindunya aku dengan suasana itu...Ya Allah bantulah aku mengecapi keindahan itu semula.

No comments: