Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Monday, April 26, 2010

menulis and menulis

esok 27hb april merupakan besday ibu..kena wish ni..:-)
mukadimmah sebelum meneruskan coretan yang setrusnya..

alhamdulillah, hari ni berkesempatan untuk membuka blog ini seterusnya menulis coretan kehidupan ku ini..
apapun aku masih di rumah mak ayah..pagi2 keseorangan..petang2 pun macam tu gak..adik2 pun ada life diaorg..sunyi pulak bila hubby bukan di sisi..insyaAllah..nanti diri ini kembali kepangkuan hubbyku...

bila baca blog satu org ni..teruja dia n her family..dia dah scan baby 2 kali..seronoknya sdgkan usia kandungan dah masuk 19 minggu tapi belum lagi buat scan..yang dibuat hanya ujian ultrasound..bila la dpt lihat kehidupan baby dalam perut ni..nak tengok...tp takpe la..nanti pi klinik swasta..boleh la scan..kalau ikutkan buku merah, minggu ni hari rabu, aku kena buat pemeriksaan baby..so kena la tumpang..maybe kat sini hari selasa..so aku try pi klnik desa kat umah dulu..bukan jauh..kalau dia kata tempat lain..baru aku pi tempat lain...

well hari ni aku blajar puasa..wah21macam budak2 pulak bila ayat blajar puasa..hari ni ada puasa jamaie kat sek ren al-amin..aku amik peluang untuk training diri untuk puasa..tak lama lagi pun bulan ramadhan tiba..dalam 4 bulan lagi..pejam celik mst kejap je..lagipun kalau ikutkan nanti, aku mesti sarat mengandung..so ni sebagai latihan untuk aku menghadapi bulan ramdhan nanti.. ni puasa pun aku minta izin suamiku..aku suke kalau apa2 aku buat ke atas diri ini diketahui suamiku dan mendapat kebenaran suamiku terlebih dahulu...aku cuba puasa, kalau tak larat aku buka lah..tak payah paksa diri..bukan puasa qada' atau wajib pun..skdr sunat..

hari sabtu hari tu, aku dan mak ayah dan adik bongsuku telah meluangkan masa di pizza hut kat dungun, suasana tak ramai org..mak ckp pizza kat sini tak sedap macam tmpt lain..maklum la..letak bahan semuanya ciput je...ikutkan hati mmg tak sihat..tp sbb dah bosan kat umah, aku follow la my family..hehehe..

smlm aku join usrah dengan shee..usrah aku dulu sebelum aku follow suamiku..alhamdulillah bila aku dapat perkenalkan kpd baby usrah..dalam usrah tu, kami bacakan al-quran surah al baqarah ayah 233 hingga 246..dalam ayat 233 tu Allah berfirman antara maksudnya..''..ibu hendaklah susukan anaknya sehingga 2tahun (susu sepnuhnya)....'' dalam al-quran pun ada ayat yang menyruh susulah anak sehingga 2 tahun...itu la impianku..aku ingin susukan anak dengan susuku sendiri..susah macam mana pun, itu azamku..aku perlu support suamiku, mak ayah dan ibu serta org disekelilingku..aku ingin anak yang lahir ini anak yang soleh..yang membahagiakan kami sekeluarga..dalam surah al-baqarah yang kami baca ni banyak menceritakan syariat kahwin cerai dn nafkah..begitu la hebat undang2 Allah..kepada yang ingin bercerai tu..sila la amik berat nafkah anak..kebanyakan ayah akan melepaskan tangan bila bercerai dgn ibu dalam hak nafkah anak...mudah-mudahan jodoh kami berpanjangan hingga akhir hayat dan menjadi teman antara satu sama lain di syurga nanti...

nampaknya dah banyak coretanku..stop dulu..continue penulisan hari lain pulak..hehehehe

No comments: