Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Saturday, July 30, 2011

rezeki ALLAH

alhamdulillah, weekend kembali semula..tp weekend kali ini, aku selamat berada di rumah mertua..di mana lagi kalau bukan di klang, teluk gadong, depan umah mil ada convo dheaven..so kalau kawan2 lalu sini, boleh la intai2 mana satu umah mil..sng la nnt nak berjalan..hihihi mukadimmah yang mengarut kan!


sebenarnya aku teruja bila best student zaman aku belajar dulu selamat dpt title dr. Puan Dr Noor Illi binti Dr. Mohd Fuad..[itu la yang aku nampak nama tu kat FB dia]...tahniah buat Illi..baru je mendirikan rumah tangga awal Julai lalu..rezeki Allah..ketika usia baru 28 tahun, Allah memberi nikmat untuk dia bergelar sebagai dr..kalau bukan dr perubatan pun, tapi dr in Phd..merupakan pendidikan yang paling tinggi.. kalau nak citer pasal Illi ni, aku sebenar tak rapat mana, maklum la dia course biotechnology engineering. dia mmg best student overall..alhamdulillah, dengan status as best student, dia dapat sambung phd without taking master..apapun tahniah sahabatku..semoga sahabatku sentiasa dimurahkan rezeki..ameen..



kalau bercakap pasal rezeki ni, alhamdulillah..rezeki aku ni boleh dikatakan murah juga..lepas abis grad je aku dioffer jadi guru tadika..hampir 3 bulan..melayan kerenah anak2 usia 4,5 dan 6 tahun ni..mmg tahap kesabaran perlu tinggi..kemudian diikuti aku dpt offer menjadi guru ganti sekolah teknik dungun, kena mengajr fizik oleh mak cik jah ( mak cik jah sekarang dh tukar ke kuantan dah takde kat dungun :-( )...opss lupa, masa aku jadi guru tadika tu gaji aku adalah dlm 300 ringgit je...aku simpan, duit tu aku guna amik lesen keter kali ke-2....kemudian masa jadi guru ganti, gaji aku dibayar based on hari bekerja kat sekolah tu..alhamdulillah..dlm 15 hari kot aku keje...


berakhir tahun 2007, aku ditawarkan keje guru di sekolah al amin..utk pengetahuan, semua pekerjaan tu tanpa diinterview..maklum la bantuan org dalam..hihihi..sempat la aku keje kat situ dlm tempoh 5 bulan..tapi duit yang aku dpt tu mmg aku simpan..maklum la target nak kahwin..


kemudian rezeki ditawarkan keje kat poli..masa tu aku and adik2 sibuk mengecat rumah, ada sms yang mengatakan yang aku dioffer mengajar kat politeknik dungun, aku bersyukur sangat2 sbb masa tu aku sudah 'dibuang' keje di al-amin, gara2 aku sentiasa balik umah tiap weekend, maklum la aku ni kan warden..huhuhu...tapi in the same time aku dah apply nak smbung master...mmg aku dpt sambung master tu, kt utm skudai..itu syarat je kalau tak dpt mana2 offer, mmg akan sambung master tu tp bila aku dpt offer keje kat politeknik, sure aku tolak master tu..sbb dah ada pekerjaan yang terjamin, lagipun itukan kerajaan..lagipun bila keje dkt ngan mak, maka umah mak la jadi tempat perlindungan.


setelah 6 buln bekerja di poli, maka tangan ku gatal isi scholarship tpm uitm...alhamdulillah, rezeki org nak kahwin , aku dpt offer tu..dan aku decide akhir tahun baru aku sambung master..dan universiti menjadi pilihan tentula uia...alhamdulillah, rezeki masih berpihak, aku dpt 2 offer, satu uia satu um..maka uia menjadi pilihanku...itu la rezeki aku..dari gaji kecik sehingga gaji 4 angka, semua aku rasai..syukur sangat dengan perjalanan kehidupan aku..bak kata pepatah...'bersakit2 dahulu bersenang kemudian'


melihat kepada kehidupan ini, semua itu adalah perancangan Allah..kerana Allah amat teliti dalam setiap pengaturan dalam kehidupan hambaNya..lihat aje dengan kejadian bumi..ada siang maka ada malam..bila siang ada matahari, bila malam ada bulan dan bintang..kat dunia pun ada kehidupan lain, ada haiwan, ada tumbuhan...sungguh hebat penciptaan Allah yang tak dpt ditandingi akal manusia..tapi adakah kite bersyukur? bila senang mmg susahkan nak ucap alhamdulillah, Allah itu mudah sahaja dilupakan...tapi bila susah, Allah la tempat pertama di hati..berdoa bagai semoga Allah mengembalikan kepada keadaan yang elok dan baik2 aje..


apapun dalam mengecapi kesenangan di dunia ini, kite perlu berusaha, Allah tidak akan memberi sesuatu tanpa usaha kite..Allah itu maha adil..org yang rajin akan dapat apa yang dikehendaki tapi org yang malas mmga akan dok tahap tu je..sebagai hamba Allah, kalau nak murah rezeki, rajin2 la amalkan solat dhuha..



Dari Abu Dzar, dari Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam, beliau bersabda:
“Pada pagi hari setiap tulang (persendian) dari kalian akan dihitung sebagai sedekah. Maka setiap tasbih adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, memerintahkan kebaikan (amar ma’ruf) dan melarang dari berbuat munkar (nahi munkar) adalah sedekah. Semua itu cukup dengan dua rakaat yang dilaksanakan di waktu Dhuha.” 
[HR. Muslim, Abu Dawud dan riwayat Bukhari dari Abu Hurairah]

Dari Abu Hurairah, ia berkata: “Kekasihku Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam telah berwasiat kepadaku tiga perkara: puasa tiga hari setiap bulan, dua rakaat shalat Dhuha dan melaksanakan shalat witir sebelum tidur.”
[HR. Bukhari, Muslim, Turmuzi, Abu Dawud, Nasa’i, Ahmad dan Ad- Darami]

Dari Zaid bin Arqam, bahwa ia melihat orang-orang mengerjakan shalat Dhuha [pada waktu yang belum begitu siang], maka ia berkata: “Ingatlah, sesungguhnya mereka telah mengetahui bahwa shalat Dhuha pada selain saat-saat seperti itu adalah lebih utama, karena sesungguhnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Shalatnya orang-orang yang kembali kepada ALLAH adalah pada waktu anak-anak onta sudah bangun dari pembaringannya karena tersengat panasnya matahari”.
[HR. Muslim]


akhir kata, muhasabah diri supaya hari ini lebih baik dari hari semalam dan esok lebih baik dari hari ini..selamat beramal.

No comments: