Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Monday, August 1, 2011

mengharap ramadhan yang terbaik

Ramadhan kareem..selamat datang wahai ramadhan..adakah kamu ditunggu? agak2 org tunggu ramadhan atau syawal? jawapan adalah org tunggu dua..kalau takde ramadhan, maka syawal tak menjelma..alhamdulillah, Allah masih memberi aku untuk menikmati untuk aku menghirup udara di luar sana..dan hari ini juga merupakan hari pertama umat Islam puasa..dan hari ini juga hari pertama aku bersama suami sama2 sahur bersama..




syukur, smlm kami balik klang, maka my mil sudah bekalkan kami lauk untuk di makan ketika sahur ni.so bangun kul 4 masak nasi...ingatkan nak masak malam tadi..tapi penat..so alhamdulillah, Allah kejutkan aku..risau juga kalau tak sahur ni kan..ye la diri ini masih menyusukan sofiya...


teringat tahun lepas, puasa tahun lepas, aku sarat pregnantkan sofiya..sarat?? aku enjoy berpuasa ketika mengandungkan sofiya..aku enjoy...dan sofiya lahir ketika 28 ramadhan..pengalaman puasa ketika mengandung? alhamdulillah, tiada masalah...aku berjaya puasa 27 hari..bangun sahur, mandi, bertolak ke office husband, tengah hari cik husband anto ke uia, petang cik husband jemput, berbuka dlm perjalanan..begitu la kehidupan aku pada tahun lepas..klang gombak dah menjadi satu permainan bagi aku..tapi seronok berbuka walaupun hanya makanan dibeli di bazaar, tp makan dgn cik husband adalah satu nikmat..dan memori  indah yang sukar dilupakan..


aku mengharapkan ramadhan kali ini adalah ramadhan yang terbaik utk diri ini, suami dan keluargaku...aku lupa sejak bila kalau time bulan puasa, mesti berusaha utk khatam al-quran..biasa la kebanyakkan org akan berlumba2 untuk khatam al-quran....indahkan bulan ramdhan..ramai yang berlumba2 mencari keredhaan Allah..dn paling penting, ringan sangat nak buat ibadat tu....dan rasa sedih sgt jika bangun hanya nak masak nasi semata2..mmg malas tu ada, tapi perlu lawan, ..bersyukur sangat Allah masih gerakkan hati untuk mendekati diri padamu..dan paling aku berharap, tidak tinggal solat terawih..dan buat masa ni terpaksa la solat kat umah, sofiya kecik lagi...dan aku sentiasa berdoa semoga Allah tidak gelapkan hati ini...Ya Allah, permudahkan aku untuk sama2 menegakkan agamaMu...dan aku juga mengharapkan agar Allah sentiasa membuka hati ini untuk sama2 melakukan apa yang disuruhMu dan meninggal segala larangNya.


rasanya tidak terlambat untuk memberi beberapa tips untuk menghadapi bulan puasa..jom tengok kat bawah yer...



  • Menanti Ramadhan dengan penuh kegembiran serta mengharapkan dapat memperbanyakkan amalan di bulan puasa ini untuk membersihkan segala dosa dan noda.
  • Mengulang kaji semula ilmu berkaitan dengan puasa seperti rukun, syarat, sunnah, adab-adab dan hikmah berpuasa supaya ibadah ini dapat dilakukan dengan sempurna.
  • Berazam menghapuskan adat kebiasaan yang bertentangan dengan islam serta membazir dalam membeli juadah berbuka, lalai dengan aktiviti yang sia-sia dan sebagainya.
  • Bertekad supaya dapat menjaga dan memelihara benih-benih amalan yang telah diamalkan di bulan Ramadhan supaya tidak cacat atau rosak serta terus diamalkan hingga bulan-bulan seterusnya.
  • Memperbanyakkan doa kepada Allah SWT agar dikurniakan kekuatan untuk melaksanakan ibadah puasa dengan hati yang penuh ikhlas, jujur dan tawadhu’ serta istiqomah selepas bulan Ramadhan.
  • Menguatkan kesungguhan dan keazaman untuk melaksanakan ibadah puasa sesempurna mungkin.

akhir kata, jadikan ramadhan ini adalah yang terbaik dan andaikan ini adalah ramadhan terakhir..selamat beramal...

No comments: