Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Wednesday, August 3, 2011

sunat pakai baju baru

alhamdulillah, Allah masih panjangkan umurku untuk sama2 menjalani ibadat puasa di hari ke-3..syukur padaMu ya Allah..semalam dalam UB ada cerita pasal berapa baju anak anda...bagi sofiya, baju raya yang rasmi adalah 3 pasang, 1 baju kurung dan 2 pasang baju gaun..semua homemade..nak kata excited beraya dgn anak 1st tu takde la sgt teruja, tp as a mother, mmg menjadi tanggjawab si ibu belikan baju baru untuk dipakai di hari raya..lagipun anak satu tahun apa la dia faham tentang raya kan!


memandangkan ramai dah ada anak, maka ramai yang excited to buy a few dresses and clothes to her son/daughter..sehingga lupa untuk membeli baju baru walaupun sehelai untuk dipakai di pagi raya..semua itu diketepikan bagi memastikan anak2 dapat baju baru..tp ingatlah memakai baju baru di pagi 1 syawal adalah sunnah nabi dan kalau buat akan dapat pahala sunat..aku time raya mmg akan ada baju raya, sehelai pun takpe, janji baru..mak aku selalu ckp, 'pakai baju baru di pagi raya ni sunat'..so mmg akan dapatkan juga walau sehelai..


bagaimana kalau miskin? org yang tidak mampu?? .inikan sunat, maka kalau dia mampu pakai baju baru maka dapat la pahala..kalau tak, takde la pulak dosa..lagipun kalau bulan ramadhan, setiap umat Islam even baby pun wajib untuk keluarkan zakat fitrah..zakat ini juga bagi yang mampu..so maknanya mmg akan ada bahagian untuk fakir miskin untuk dapatkan wang zakat dan setrusnya membeli baju baru untuk dipakai di pagi syawal..


okey, jom tengok amalan2 sunnah Nabi Muhammad  saw ketika di pagi raya -1 Syawal


1. Mandi Sunat Hari Raya Sebelum Mengerjakan Solat Hari Raya.
2.Memakai Pakaian Baru .
3.Makan Dahulu Sebelum Pergi Solat Hari Raya.
4. Memperbanyakkan Takbir.
5. Memberi Sedekah Kepada yang Memerlukan.
6.Menghidupkan amalan ziarah menziarahi.
7.Masa Untuk Bermaafan.
8. Mengucapkan Selamat dan Mendoakan kebaikan Antara Satu Sama Lain.


ini kerana hari Raya Aidilfitri merupakan kemenangan bagi umat Islam yang melepasi godaan nafsu dengan berpuasa dan menahan diri dari lapar dan dahaga sebagaimana Rasulullah bersabda :


"Kami pulang daripada jihad yang kecil kepada jihad yang lebih besar,sesungguhnya jihad melawan nafsu itu lebih besar"


sekian sahaja tazkirah pada petang ini.

No comments: