Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Wednesday, August 24, 2011

Rebutlah 10 Malam Terakhir







Salam 24 ramadhan


Lagi 6 hari bakal berakhirnya bulan ramadhan..sedih tak? sure la sedih..ye la, andainya ini ramadhan terakhir, maka apa lagi bekalan nak bawa bertemu Pencipta.. Allah yang Esa...so marilah sama2 kita muhasabah diri, cuba listkan amalan yang dilakukan sepanjang 24 hari berpuasa ni dan cuba lakarkan pada graf..naik ke turun? naik senaiknya atau turun seturunnya??

Pertama jom tengok pada ibadah solat sunat terawih..sepatutnya ibadah ini hendaklah kita berusaha melakukan kerana ibadah solat sunat terawih takkan ade pun dalam bulan2 Islam lain. Ibadah ni bukan hanya perlu dilaksanakan di masjid atau surau, tapi kalau ada kekangan macam anak, masa boleh dilaksanakan di rumah...memang rugi sesiapa yang membiarkan malam2 mereka tanpa solat sunat terawih ni.

Kedua, apa kata kita lihat pada amalan mengaji pulak..sejauh mana kita mengaji..kalau takde kawan nak ajak bertadarus, kita masih boleh membacanya...kalau 30 hari berpuasa, maka sehari 1 juzuk..1 juzuk bersama 10-11 helai..kalau membaca sehelai maybe amik masa 2-3 minit, so kalau 11 helai baru 33 minit, masih ada masa untuk abiskan 1 juzuk sehari kan...

Ketiga, ramai juga org Islam bulan puasa ni bersedekah..ingatlah antara 3 perkara yang tak akan putus bila mati adalah bersedekah...andainya takde duit yang banyak, apa kata bersedekah 1 ringgit sehari, maka 30 hari bulan ramadhan dah dapat 30 ringgit... nak bersedekah ni tak perlu tunggu jadi jutawan, baru nak bersedekah..syaratnya ikhlas untuk bersedekah...



Keempat, bangun malam, mmg kalau bukan bulan puasa susah sangat nak bangun malam..betul tak? tapi apa kata sambil sediakan sahur untuk suami dan anak-anak, sambil menunggu nasi masa, tunaikan solat sunat 2 rakaat..itu dah cukup..sebenarnya bukan susah pun nak buat kan..cuma kadang2 nafsu yang mengatasi segala-galanya, daripada solat sunat, apa kata buka fb, update status ke apa ke sambil menunggu nasi masak.
.

Rasanya itu je kot amalan yang selalu diamalkan..so selagi ada waktu, jom perbaiki amalan sunat kita selain ibadat puasa di siang hari agar kita bertaqwa.. Firman Allah Taala: 


“ Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. “  
(Surah Al-Baqarah: 183)


Kita sebagai manusia yang diberi masa 24 jam, akal, maka kita berhak untuk menentukan perjalanan hidup kita, Jangan jadikan anak dan juga suami sebagai alasan untuk kita kurang mengingati Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan meninggal segala suruhanNya.. Percaya la dengan kerenah anak2 itu sebenarnya Allah hanya menguji sedikit sahaja..dan kita perlu berfikir macam mana nak mengatasi masalah ini..Cuba kita lihat di luar sana, masih ramai yang mampu melakukan ibadah kepada Allah dengan anak yang masih kecil, sibuk ke sana-sini menguruskan agama Allah... Ini semua kerana satu, iaitu niat. Andainya kita mmg niat, nak ramadhan kali yang terbaik dari tahun2 sudah, maka Allah permudahkan...bayangkan bagaimana Rasulullah dan para sahabat berperang melawan musyrik Mekah ketika perang Badar yang berlaku pada bulan Ramadhan..dan ini menunjukkan bulan Ramadhan bukan yang melemahkan dan melonglaikan tapi ia adalah bulan memberi kekuatan..Jom dan Ayuh, semarakkan baki2 Ramadhan yang tinggal..jangan kita kesali ia, kerana hidup yang kekal adalah adalah hidup di akhirat nanti...

1 comment:

aziyana said...

huhuhuh graf mmg turun seturun2nya..
baru semangt nk cuba untuk 10mlm terakhir, cik P pula dtg menjengah..