Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Wednesday, August 10, 2011

Bestnya Puasa




alhamdulillah, sambil2 wat research boleh pulak blogwalking sana sini..dapat la video kat atas dr blog mama fatin..entry yang bagus dr mama fatin..good job farah...


sebenarnya, b4 this dah baca pandangan mendidik anak2 di bulan puasa..1st aku baca dulu kat blog fad..dan hari ni kat blog farah..both of them mmg dah bekeluarga...so mmg betul pandangan diaorg tulis dalam blog tu..


dalam mendidik anak2 untuk berpuasa ni. kita perlu mengutamakan anak2 dalam pendidikan solat..kerana perkara pertama yang ditanya Allah di akhirat kelak nanti adalah tentang solat..tapi sekarang, ibubapa lengah2kan dalam mendidik anak2 bab solat dan membiarkan mereka diajar oleh guru2 di sekolah mahupun tadika..itu kalau tadika Islam..


langkah pertama untuk mendidik anak ni solat, hendaklah membiasakan mereka melihat kita solat..jangan tak nak gangguan, kita solat dalam bilik sorang2 dan bilik dikunci, anak dibiarkan melayan BBTV..kemudian bagi anak perempuan, belikan telekung, sekurang2nya dia tahu kalau nak solat mesti pakai telekung, ni adat org Malaysia la kan, padahal hakikatnya boleh je solat tanpa telekung janji menutup aurat...kemudian, bila anak dah besar atau dia faham, boleh la trgkan kenapa kena solat, boleh citer tentang sejarah solat yang disyariat ini seperti yang diceritakan dalam israj mikraj..


bila time bulan ramadhan, kite as parents boleh la mengajar anak2 berpuasa..mengajar kenapa kena puasa..jangan asyik2 ajar anak dengan ganjaran dalam melakukan ibadat kepada Allah..takut bila besar nanti, dia nak buat sesuatu kerana ganjaran bukan kerana dituntut oleh agama..dalam bab mendidik anak berpuasa amat mudah..selalu mention, kalau larat, puasa la sampai abis tempohnya, kalau tak larat boleh berbuka..kerana berpuasa bagi anak2 kecik ni bukan jatuh hukum fardu lagi..sebab tu dalam mendidik anak2 ni, ibu bapa perlu selalu rajin untuk membaca buku, surf internet, sbb sekarang kalau nak dapat ilmu ni terlalu mudah..kalau ada duit lebih, tak salah belikan buku pendidikan anak menurut islam sebagai rujukan..


tapi bila tengok video kat atas tu, mmg kagum cara pendidikan wardina pada anak2..tak sabar nak tunggu sofiya besar..sekarang ni, alhamdulillah, time kami solat, sofiya akan berkeliaran di sekeliling kami, masa kami mengaji, kami ajak dia dok bersama2, ada kala atas ribaan..aku mmg mahu sofiya dia kenal Islam sejak kecil lagi..kerana bayi seusia sofiya mana ada dosa, sbb tu bila pandang je muka dia, dia terlalu comel, kulit mulus tanpa ada jerawat...dan menjadi tanggungjawab besar kepada kedua ibubapa menjadikan anak itu majusi, nasrani atau yahudi..jangan tersilap langkah dalam mendidik anak2 kerana kealpaan kite sibuk mencari duit sehingga membiarkan anak2 diasuh oleh bibik atau pembantu rumah, guru2 di sekolah sehingga langsung takde air tangan kite..macam dalam citer Ramadhan Terakhir slot samarinda tu..


akhir kata, didik lah anak dengan berhemah bukan pada paksaan..kerana kalau dalam kerelaan mereka, mereka akan seronok melakukan ibadat itu..ajar anakmu solat tika umur 7 tahun, jika 10 tahun masih enggan solat, maka pukul la..selain itu pisahkan tdo anak2 lelaki dan anak2 perempuan ketika usia mereka cecah umur 9 tahun dan ajarkan anak2 tentang adab2 memasuki bilik parents mereka..wallahualam.

1 comment:

aziyana said...

perkongsian yg menarik :) yg baik dijadikan teladan dan panduan