Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Thursday, August 25, 2011

rezeki sofiya


salam 25 Ramadhan

semalam dalam perjalanan nak balik, dok dalam bas, cik husband ada sms ' ada yang teristimewa'. ingatkan apa la kan..ingat dia dapat bonus ntah dari sape2 ke, atau aku yang akan dapat elaun..tapi rupa2nya untuk sofiya...masuk2 keter tengok satu paper bag baju sofiya...suamiku siap cakap dia beli bundle lagi...

Alhamdulillah, bila tengok paper bag tu, mmg teruja aku..rezeki sofiya rupanya..patut la aku berat hati nak beli baju gaun sofiya, asyik tak berkenan je especially pada harganya..tengok harga, terus aku blah, tengok baju lain la..aku terfikir beli baju mahal2 hanya boleh pakai sebulan dua buat apa..tu aku tak sabar nak tunggu sofiya dah besar dan ada kaki...baru nak beli gaun comel2...beli baju besar, bleh pakai sampai lusuh...

teringat cha, anak dayu pun murah rezeki..anak-anak ni murah rezeki kan..baju2 sofiya dapat semalam mmg baju wat pi jalan2..kebanyakkan gaun, ada 4 suit je..walaupun 2nd hand, tapi cucu aunty ijat ni hanya pakai sekali dua pastu dah tak pakai sebab tak muat...lagi pun semua branded..maklum la aku ni mmg jenis yang suke brg branded..don't blame me kenapa suke berjenama yer..sebab setiap org dia ada citarasa masing2 kan...

aunty ijat ni baik orgnya, kerana aunty juga aku merasa makan hotel kat 5 bintang..aunty ijat ni kawan mil aku, mmg dia akan bagi something kat mil dan juga adik beradik suami aku..last kami jupe sehari bulan puasa hari tu, dia boleh kasi adik ipar RM500 sebagai hadiah birthday, kemudian adik ipar yang bongsu pun RM500 untuk kegunaan belajar, adik ipar sorg lagi dia kasi yuran untuk menduduki IELTS dgn harga RM570...aunty ni mmg kaya, sbb dia tokey stesen minyak..gaji pi month RM40K...tapi sayang, dia tak kahwin2 pun sampai sekarang, umur dah cecah 60 kot, tapi awek muda..walau dia kaya tapi dia tak loket...ingat lagi masa jalan2 kat the curve tempoh hari, tiap org dia belanja baju..bayangkan kami ni beli baju kat BritshIndia pun berfikir 2-3 kali, tp aunty tak kisah...semoga aunty sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik...

so maknanya baju2 yang sofiya dapat kat atas adalah atas insan aunty ijat..thanks aunty...mmg budak2 ni murah rezeki kan..sofiya belum puasa dah ada duit raya..kelakar kan...tapi takpe la rezeki sofiya, amik simpan dalam tabung haji...ramai yang suruh buka ASB/ASD...tak nak la..aku nak concentrate pada satu akuan...semoga dengan pelaburan aku masa kecik ni boleh membantu sofiya bila dewasa nanti...

so andainya suatu hari nanti Allah kurniakan rezeki lebih, mudah2an tangan kananku mudah menderma dan bersedekah..sesungguhnya bila banyak bersedekah, lagi Allah murahkan rezeki..cuba kalau kita kedekut, duit yang ada mst tak cukup atau ngam-ngam untuk bulan tersebut je..huhuhu..so sempena bulan Ramadhan, mari lah menambah pahala dengan bersedekah...


1 comment:

Nurul aziyana said...

alhamdulillah..org yg murah rezeki menderma pulak tu lg2 tmbah rezekinya..

husna pun dh dpt duit raya..hihihih