Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Thursday, October 15, 2009

keindahan kehidupan

alangkah indahnya kehidupan ini andainya kita nampak PAHALA yang ALLAH anugerahkan..

kita lalai kerana kita tidak nampak ganjaran yang ALLAH beri walaupun sebiji sawi perkara yang kita buat..ALANGKAH BERUNTUNGNYA KITA APABILA HIDUP INI KITA LIMPAH dengan amalan2 yang mulia.

okey now we go to my topic that will be discuss..
semalam aku menghadiri usrah..what i feel????? sungguh menyeronokkan..bertuah ku rasakan bila aku dibukakan hati untuk menghadirkan diri dalam usrah ini..usrah yang ku hadiri tidak membincangkan perkara yang terlalu memberatkan..normally usrahku diisi dengan pengisian tilawah, bahan wajib dan sirah...

semalam diriku ditugaskan untuk menyampaikan seerah...aku telah menyampaikan seerah anas ibnu malik..seorang anak kecil yang menjadi sahabat Rasulullah SAW. dengan mengetahui sahabat baginda, maka kita tahu tentang perihal Rasulullah. bertapa kagumnya ahklak mulia Rasulullah...subhanallah..itu la kehidupan..

disamping memblog, membuat persiapan majlis ku, aku kenal la mempersiapkan diri untuk bertemuMu yang Allah. bertapa aku takut menghadapiMu. bertapa malunya aku untuk menghadap Mu nanti. bimbingkan aku dan sahabat2 ku dalam membuat persiapan dalam menuju negeri kekal abadi iatu SYURGA.

aku cukup bertuah mempunyai naqibah yang berjaya mendidik diriku untuk hadir ke usrah. aku bakal berhijrah di negeri yang cukup hebat dalam jamaah..mudah2an aku bertemu sahabt2 yang mampu membawaku untuk berusrah seperti mana yang aku perolehi pada hari ini nanti.

sejak kecil memang aku telah diperkenalkan dengan usrah oleh my family..alhamdulilllah..bila masuk uia..still ada usrah juga..begitu la uniknya uia..tetapi kerana politik..usrah berteukar jadi halaqah dan seterusnya halaqah berubah menjadi 'study of circle'...begitu la pentingnya usrah dalam kehidupan kita..


~usrah~


dari segi bahasa pun kita tahu usrah bermaksud keluarga...bila kita dapat mengadakan usrah kat rumah, kita akan melahirkan anak-anak yang yang qudwah hasanah..

semalam terpikir, aku telah pun tempah baju nikah..tp tak tahu la baju tu bleh pakai banyak kali atau tak, mak mengharapkan baju tu boleh di'recyle' banyak kali..i hope i can...lagi satu kalau pakai cantik2 tu tabaruj ke? cuaknya aku..aku nak majlis aku diredhai Allah tp macam mana dengan kehendak dia..aku kena jadi macam aku..no tabaruj..

No comments: