Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Friday, February 11, 2011

Pumping..oh pumping

entry ini mahu bercerita kisah aku yang mmg seorg yang memerah susu untuk anak kesygan..nak kata pump tegar..tak tahu la..rasa tak la..mahu ku coretkan dlm blog ni sbgai kenangan ku dan bila sofiya besar..dia tahu bukan senang nak pumping di mana2...


okey..niat aku nak susukan sofiya sejak blom kahwin lagi..blom ada anak..ini semua kenangan aku melihat ibu menyusukan adik2 ku..walaupun aku ingat2 lupe..tapi aku masih ingat mak aku pump guna tangan semata2 untuk beri anaknya kamilah minum susu ibu..skrg adikku kamilah sudah 13 tahun..upsr hari tu dpt 5A dan UPSRA atau lebih dikenali sppm dapat 10 A drpd 13..alhamdulillah..kini mak aku sungguh sayang kat dia..berkat susu ibu..akupun disusukan oleh mak aku selama setahun  6 bulan...


kembali kpd citer diri ini, setiap pagi..aku akan preparekan susu sofiya untuk dibawa ke umah bs..aku bekalkan hampir 15 oz..dia minum lbh kurang 10-13 oz sehari..sebenarnya citer aku kali ini berkisar di mana aku pumping..


mungkin org lain ada kenangan yang indah mencari tempat pumping..okey dengan status aku sebagai student master..belum ada tempat kursus atau bilik khas untuk buat aktiviti rasmiku itu...aku mula2 beli breastpump ketika sofiya umur 23 hari di enjoybreastfeed..tak jauh dr umah my MIL..masa 1st pump..mmg takde hasil yang banyak..di awal2 pumping mmg tak banyak sgt susu yang dihasilkan..ini kerana mungkin cara pantang aku tak cukup seimbang..kenape aku cakap sedemikian??tiap2 hari aku makan sup ayam dengan nasi..air milo satu gelas, air suam satu gelas..tp2 hari makan camtu..mana nak seimbang..mana nak hasilkan susu banyak..lepas ni jika diizinkan Allah untuk ada anak..akan ku tebus segala kesalahan itu..


kemudian secra rasmi aku kena jaddi seorg pumping yang hebat setalah aku mula sem ni..setalh sofiya secara rasmi dihantar ke umah bs...tempat pertama aku pumping adalah di masjid uia..tingkat 3..lihat juga sana sini kot2 ada org intai..bunyi spectra 3 mengganggu aku untuk pumping dengan konsisten..kemudia aku lepak di library uia..maka itu pun jd tempat pumping aku.sungguh tabah diri ini untuk susukan sofiya.




seterusnya bila ada secara rasmi dpt lab pg..maka di ruang tempat aku pumping..dengan hepi aku pumping sehingga my pg mates tertanya apa yang bunyi..i said to them yg aku tgh pumping...tapi tetiba lab pg dikunci oleh someone yang tak berhati perut..[lepas cuti sem tetiba lab pg for female kunci..aduss dugaan lagi]..aku pi surau kaed mahupun surau engin untuk mencari bebrapa oz untuk dibawa pulang..huhu..kagum lagi dengan ini...kadang2 kelas2 di engin pun tempat aku pump..usaha jgn tak usaha..akhirnya aku mampu bawa pulang beberapa oz walau tak banyak macam org lain.


tp ada satu tempat yang aku akan kenang sampai bebila ialah kenangan pumping di Masjid Negara..ada kisah di sebalik kenapa aku pump di masjid negara..memandangkan entry sudah panjang..jom breaks dulu..continue di lain hari...sudah penat menaip...


No comments: