Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Thursday, February 17, 2011

citer pasal susu ibu

sebenarnya tak pernah lagi wat entry pasal susu ibu ni..kalau citer halangan tu dah ader..bleh la godek2 entry yang dulu..cuma hari ni nak citer skit la pasal susu ibu ni..


alhamdulillah setakat ni aku masih mampu susukan my baby sofiya walaupun kadang2 aku rasa macam fail nak susukan dia..aku ni mmg tak wat stok dr awal..maklum la aku ni student..so aku tak tahu apa pentingnya wat stok..tp banyak reason kenape perlu wat stok. antaranya: -


* kegunaan masa darurat - means kat sini kalau tetiba susu merundum..si kecik masih tak kenyang2
* bleh guna kat public kalau still segan menyusu di tempat awam - tapi aku berjaya susukan di tempat awam
* bleh dating ngan suami then tinggalkan baby kat umah mertua - kena ada stok baru mil bleh jage


tapi hari ni aku nak citer la skit pasal stok susu aku..aku ada botol 30 botol storage..macam nak tambah lagi bottle susu ni..mahu cari..dgrnya kat sogo ade sale bumble bee storage bottle..beli 1 satu percuma 1 set..tp sale next week..masa gaji dapat...alamamak..aku takde gaji..huhuhu


hari ni aku berjaya dapat 15.5 oz 4 kali pumping..1st time kat uia jam 9.15 pagi..aku dpt 6 oz..manakala 2nd session dpt 4.5 oz jam 12.15 pg..dan last one kat uia dpt 3 oz jam 3.15 pm..semuanya di uia..sambung kat umah hanya 2 oz..sbb malas nak pump..banyak keje la kat umah..nak tepet gambar susuku...sukanya aku...


ini stok aku yang dapat semalam..3 kali pumping

ini stok yang ada.. hehehe..tak banyak mana pun 

kalau org lain ader gambar ebm dlm peti..aku pun nak letak walaupun tak meriah..tapi agaknya kalau ader df ngan storage bottle mesti aku pulun pump kan..tadi pun aku bekalkan 15.5 oz..tp sofiya minum hanya 10 oz je..dia wat balik semula..so lebihnya aku wat stok..setakat ni aku guna teknik 1 stok ebm, lagi 2 fresh milk..so pagi2 aku bangun kul 6 pagi settlekan susu sofiya...setiap susu aku simpan dlm bottle MLO 2 oz tu..
nnt aku nak cr ilmu pasal makanan untuk sofiya..macam mana nak wat stok..apa yang perlu dia makan..bekas apa..so kena blogwalking again..kawan2 yang ader ilmu pasal makanan baby..sila tinggal jejak..ok

No comments: