Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Friday, February 18, 2011

mati itu pasti

ntah kenape la hari ni rajin benor la nak update blog..nak kata tade keje..berlambak..kalau ckp bab research tu mmg ada..tapi tak tahu la naper yang tu malas banyak..ya Allah perudahkan jalan yang ditentukan oleh Mu ini..


tika sibuk berfb dan berblog ni..alhamdulillah aku berjaya settlekan keje aku as a wife..hubby pi kelas..sejak kul 5.30 pm tadi lagi..suppose jam 9.30 mlm abis la tu..ni tunggu dia blk la..sofiya, my lovely princess dah tdo..abis dia wat biznez..aku basuh..letak je terus tdo..ya jadi masalah..bila kul 12 tgh malam..tak reti tdo sendiri..kalau time lain..ibu tak layan..ayah tak layan..apa lagi..tdo la..fuih..tadi siapkan basuh baju..jemur baju..lipat baju kain..kemas apa yang patut..basuh pinggan, kemas skit dapur..br nmpk comel skit umah kami ni..


sebenarnya nak tulis pasal kematian..'mati itu pasti'..tp tak tahu bila..maybe kejap lagi..maybe esok..maybe lusa..atau maybe bertahun2 lagi..semua tu keje Allah..kita hambaNya perlu bersedia mati..pernah nabi muhammad berkata ' sepandai-pandai manusia adalah yang sentiasa ingat kematian'..maksudnya kat sini org yang bijak adalah org yang bersedia untuk mati..Adakah diri ini sudah bersedia untuk mati?? Ya Allah, cukupkah amalan aku untuk masuk syurgaMU? bila aku pi usrah, tadabbur al quran..bila cakap nikmat syurga..ya Allah bertapa nikmatnya..tp mampukah aku layak untuk syurgaMU itu? walaupun di dunia bermacam2 di gambarkan syurga ini..ibarat macam dok hotel yang bertaraf lima bintang..tapi syurga Allah lagi hebat..minum arak dalam syurga..mesti lebih nikmat dari arak dunia..ntah la aku belum pernah minum arak dunia..tp aku pun tak mau minum arak yang diharamkan Allah itu..aku mahu arak di syurga..


tapi bukan senang nak masuk syurga Allah..tapi bukan bermakna kite perlu lupakan syurga..kite kena kejar mencari bekalan di syurga itu..tp tak bermakna kita lupakan duniawi..tp kehidupan yang mewah di dunia kite takleh wat ibadah untuk bekalan hakikat..mewah dr segi harta..kat sini boleh tolong org miskin, papa kedana, org susah..boleh bina masjid, sekolah dn sebagainya..mewah kasih sayang..sini pulak..kita akan tolong anak2 yang telah hancur hidupnya..tolong jiran2..dan sebagainya..banyak sebenarnya kategori..dan banyak juga tugas kite sebagai khalaifah..bukan sahaja tugas untuk diri sendiri, bahkan keluarga, jiran, masyarakat dan dunia..so pada diri ini, renung2 la sejauh mana dosa yang telah dilakukan terutama yang melibatkan manusia..


bila tgk kawan2 blog di sana sini, sedih sekali..tapi maaf la..siapa yang terasa sila maafkan diri ini..ini juga teguran untuk diri in jugai..aku lihat ramai ibu2 yang yang keluar atau bergathering dengan bermacam2 fesyen..ader yang menutup aurat tapi ketat la..sorry to say la..wahai isteri2 kasihan ni la suami mu itu..kalau kite pakai ketat even menutup aurat..suami akan tanggung dosa...wahai suami pula teguran la si isteri dengan cara berhemah..ok..kerana berpakaian ketat itu la menjerumus kepada maksiat..sedih tau tgk ibu2 berpakaian macam tu sedangkan dalam hati mahu didik anak2 untuk menjadi terhebat..belum terlambat untuk memperbetulkan diri ini..


sebenarnya hari ni aku pi seremban, ada kemataian, suami kepada makcik suami aku telah meninggal dunia kerana sakit tua..maklum la umur dah 71 tahun..sungguh panjang Allah kurniakan nikmat hidup itu..masa org mandikan jenazah aku terfikir macam mana la mayat aku diamndikan suatu hari nanti..cuaknya untuk menghadapi suami tu..begitu juga masa dikafankan sehingga la pegi ke kubur..macam mana la kehidupan di alam barzakh..pertanya oleh mungkar dan nakir? boleh aku menjawab semua itu dengan lancar..kan dunia mmg boleh tapi di sana??? berapa lama perlu duduk alam barzakh??? takutnya bila fikir..


sofiya dah menangis..so kena stop la tazkirah ku ini...maaflah kalau penulisan ku ada yang mengguris perasaan pembaca..okey stop..bahu susukan sofiya..

No comments: