Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Friday, July 23, 2010

citer semalam

ini tajuk berkaitan a story that happen yesterday..watak utama dlm citer semalam..student negro iium and konduktor bas...
tersebut la satu ptg nan indah, aku dihantar oleh husband dan ditemani ibu ke uia..for this sem semua kelas start petang..maklum la student engin kat uia makin bertambah..so kelas tak cukup untuk menampung sesi pembelajaran di office hour...


sesampai di kelas aku pun lihat..kenape kelas ni bergelap..jupe la adik niza n adik jazlan..then jazlan told kat kami berdua yang all staf termasuk lecturer ade short course luar kampus uia for two days..means that yesterday and today..

hehe..nak wat camner..dah nasib badan..so pi kelas tp no lecturer..so kami tekad balik la...dlm nak balik tu kami, jazlan citer la his experience pi conference di uitm shah alam yang dianjurkan pun oleh fakulti elektrik uitm shah alam..bayaran pun 300 ringgit..so mmg expensive..sbb kita ni student..huhuhu

aku macam biasa la, khamis kena independent..so aku tunggu la bas kat depan kulliyyah engin..lama gak la aku tunggu...hubbyku pun ader kelas..dia pun study gak...so dalam tunggu bas tu..aku dok pikiq macam nak dok hostel je..maklum la..rasa macam beban..dlm 2 minggu ni dah 3 kali air mata ni kuar..bukan merungut..tp rasa tertekan pulak...balik malam2..penat..nasib la perut ni tecik walaupun dh 32 minggu..sbb nak study kot Allah bg perut kecik yer...

punye la tunggu, bas dlm 5.45 ptg br sampai even aku menunggu kul 5.15 ptg..masa aku naik, tercari2 gak mana la konduktor bas..rupe2nya dia naik kat simpang nak ke greenwood..maknenya sape yang turun kat sg cincin tak payah bayar tmbg la kan..tp kalau hati kita baik..kita ttp bayar kat driver bas...




nak dijadikan citer, ader 1 guy..naik kat uia..dia bertekak dgn konduktor..heran aku..dah dtg negara kita, tp wat perangai..konduktor bas ni girl..ok la kau pggl akak la..akak ni told to him from uia ke sogo..tambgnya 2.50 tp dia ttp degil..nak bayar below than that..siap tanya 1 ringgit sampai mana..ingat akak ni ader masa nak layan si negro ni..akak tu hangin la..kami yang dok dlm bas..tgk la insiden tu..huhuhu...akak tu blah dr mamat tu n citer la asal laki tu naik mst ader masalah..

akak tu citer la..dah setahun dia kat uia..kalau nampak dia kat sg. cincin..mmg diaorg tak amik..biar padan muka jalan kaki ke uia..ye la..suruh turun tak nak..mntang la konduktor tu girl..lemah..suka hati mak bapak dia nak wat aper jer..akak tu dok citer lagi..pernah pagi2 dia bayar tambg 100 ringgit..ye la pepagi..mana ader duit banyak..so nak tak nak kalau dia nak balance kena la amik duit yang si akak tu kasi..bayangkan syiling 50 ringgit..hahaha..padan muka..tapi tak serik2..apa punya negro la....buat malu uia je...kalu org lain naik bas dah prepare dgn tambang..dia tak pun..wat dunno je....

akak tu free hair..pernah la akak tu ckp bulan ramdhan tahun lepas, dia bleh lak suruh akak ni pakai tudung..akak tu ckp la hati yang baik bukan berpandukan pada tudung..ye la dia pun bleh samseng..tak hormat org..org suruh bayar 2.50..bayar je la..kalau tak nak bayar..turun..tak payah naik bas...bli kenderaan sendiri..hahahaha..mmg si negro ni turun kat sogo...aku pun turun kat sana..


masuk sogo..mmg ader sale..besok lagi la mega sale..wow!time abiskan duit....sampai 16 sept..opss lepas raya bleh shopping lagi...hehehe..tp yang aku bengang tu aku bli jeruk buah..amik2 beberapa buah jeruk..timbang..kena2 10.60..wow mahal..arghh tak nak bli lagi.....ckp je tu...



aku jalan laju2..tp perut ni mmg dah sakit dah..ye la rushing nak kejar komuter lak...aku turun kat teluk gadong...ader peristiwa gak..hubby suruh call ibu kalau komuter sampai klang...aku naik komuter sebaik maghrib..cuak jugak kalu tak sempat...naik2..aku masuk la koc perempuan..fuihh..ader tmpat duduk..aku asyik tgk jam..takut miss maghrib..lagipun aku tunggu komuter kat bank negara hmpir 30 minit gak..tak mesra pengguna btul perkhidmatan awam smlm...

.



maknanya sempat la solat maghrib..aku dah kul ibu masa samapi kat klang and told to her aku dah samapi klang..and ibu ckp..takpe..nnt ibu suruh syaquif pi amik..tp miss communication..syaquif amik kat klang sdgkan aku turun kat telok gadong..aku dh cuak dah..aku tak tahu nak wat aper..masa berjalan..nak tak nak aku nekad pi masjid berdekatan utk solat..aku takut tertinggal benda wajib tu...so ibu tanya aku kat mana..aku bagitahu la kat masjid..solat maghrib dulu..kat masjid pun ader program..ader kem motivasi dan solat hajat..aku terus tunaikan solat walaupun ader mata yang memerhati..lantak la....aku menunggu syaquif..ikut hati nak je balik jln kaki..tapi takpe la..tak nak menyusahkan org lain..so aku tunggu je...

sampai umah terus mandi..solat isyak..yang geram lagi bila aku tunggu hubby tak balik..konon nak jd isteri mithali..makan bersama..tp perutku sudah keroncong..tgk2 jam 10..padahal kelasnya habis kul 9.20..aik takkan jauh sgt kampus uitm dgn umah...so air mata mencurah lagi..tadi masa nak pi solat pun air mata mencurah..kecian kat diri ini..bila dia balik..aku wat merajuk..dia tak tahu pun aku tunggu dia sdgkan aku dah msg dia..takpe la..dugaan..dah lama tak cry2 manja ni..hehehe..itu la citer smlm..tp apun aku tak letih macam hari sebelumnya maklum la hari ni takde kelas..so bersemangat..tdo lmbt pun takpe...
okey..nnt citer entry pi sunway ahad lepas....

No comments: