Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Friday, June 3, 2011

Anda bijak Jauhi ZINA

agak lama aku takde citer, maklum la sejak my SV nak jenguk aku wat research ke tak, maka aku kena rajin buat keje..hahaha..so mana mst korg faham aku mmg concentrate pada keje aku..tp aku ttp tak lupe pada fb..sorry la kawan2..nak tggl jejak pun tak mampu....nak baca entry korang pun takleh..sbb kena more pay attention to my work..kalau bosan baru layan fb dan juga blog..




actually nak tulis satu kisah..caring is sharing...kite sekali lagi dikejutkan kes pembuangan bayi..lagi kejam bila kes bayi yang dicampak tu..mmg tergempar kan satu malaysia...tp apa kerajaan buat??mendiamkan diri..kejadian tu berlaku di sentul utara di bangunan flat..actually flat tu dbkl punye dan telah dijadikan rumah jualan..maknanya flat itu bukan setakat disewa tapi ada penghuni yang sudah berjaya memilikinya. my hubby citer, baby tu mmg baru lahir, asalnya dia mahu campakkan baby masuk tong sampah, maklum la mmg dkat dgn tong sampah..tapi Allah itu maha Berkuasa, baby tu tercampak di atas jalan dengan kepala berkecai..baby baru lahir, mmg segala masih lemah..malang sungguh bayi tersebut..my hubby cakap lagi, kawasan flat tu merupakan flat yang didiami ramai pondan. dan bagi anak gadis yang mengandungkan anak luar nikah, mereka cover dgn jubah, apabila sampai kat bawah mereka buka..persatuan penduduk dah bagitahu tntg maksiat2 yang berlaku di kawasan perumahan flat ini kepada pejabat agama, tapi mereka tidak bertindak kerana tiada bukti...so maka kita tengok la apa yang berlaku....



okey berbalik pada citer yang ingin dikongsi kat sini, mak aku pernah citer satu peristiwa kat aku..aku rasa kite tak bleh hukum org yang buang anak tu kejam ke apa..sbb bila Allah tarik nikmat sayang..mmg tak leh wat apa..masa tu aku sembang ngan mak aku pasal kes buang bayi berleluasa...then mak aku share satu citer..dan mulai hari tu aku dgr kes buang bayi, aku ckp dalam hati..betul apa yang mak aku citer..
citer ni diceritakan oleh ustaz kat uitm..ada sepasang budak u la kan, bercouple akhirnya terlanjur..kemudian didapati si perempuan tu mengandung..apa lagi mereka pun kahwin..[tp aku pernah baca, kahwin ketika perempuan mengandung adalah tidak sah..kira macam pak sanggup la - lagipun dalam Islam tidak mengajar hukum bila dah terlanjur kena kahwin nak tutup malu, tapi Allah dah kata, kalau berzina ada 2 je hukum iaitu rejam sampai mati - itu bila mereka sudah berkahwin dan 100 sebatan bagi yang belum kahwin..wallahualam] akhirnya anak itu lahir. si suami tu tadi mengadu pada ustaz ni walaupun anak tu lahir dr benih dia tapi taraf anak tu adalah anak luar nikah, means anak itu terhasil before perkahwinan...tp dia kata dia takde rasa pun kasih pada budak tu..nak cium takde, nak peluk takde..dia ckp tak tahu macam mana mahu sayangkan anak itu..masyaAllah..sampai camtu sekali nikmat sayang Allah tarik kan!! sedih kan pada ayah mahupun anak tersebut .mmg takde rasa sayang pun anak tu walaupun dia telah berkahwin dengan iserinya..isterinya pun macam tu...dia cakap dia tak kisah pun apa akan jadi pada anak tersebut sbb mmg Allah tak beri dia nikmat untuk sygkan anak dia..see...biar pun dia tahu tu anak dia kerana keterlanjuran masa ber'couple' dan dr segi biological, tu mmg anak dia..tp dia langsung tak kasihkan anak dia, apatah lagi mahu cinta sama anak itu..sebab satu je anak itu bukan dari hubungan halal mereka..




sbb tu aku tak hairan langsung bila dgr kes anak dibuang, anak dicampak..bukan bermakna aku suke pada citer buang anak atau campak anak..cuma bila aku dengar berita buang bayi dn sewaktu dengannya, aku rasa kecian sgt2 kat budak tu kerana dia lahir  atas hubungan mak ayah yang tak halal. apabila kasih sayang kepada benda bernyawa sudah tidak ada, maka tidak hairan berlaku campak mencampak bayi ni walau beberapa saat bayi itu dilahirkan..pernah tak kita hilang rasa kasih sayang pada sesiapa sahaja??? tak pernah dan kite tidak mampu nak cakap mana yang dikatakan kehilangan kasih sayang tu..maka dengan ini, jelaslah menunjukkan Allah itu maha berkuasa..Dia tidak suke hambaNya melanggar syariatnya maka dengan mudah Dia hilangkan nikmat kasih sayang itu..so kesimpulan, jangan menunding pada org yang mencampakkan bayi t tu, tp menunding diri ini kenapa kite tak mampu mencegah org di sekeliling daripada buat maksiat..dunia sekarang terlalu banyak hiburan yang melalaikan daripada hiburan mendidik jiwa..org yang buang bayi ni bukan sakit mental tapi Allah telah menarik nikmat kasih sayang tu...


di sini, banyak yang perlu diambil berat oleh pemimpin khususnya menangani gejala sosial yang amat2 teruk ni..marilah kite bentuk diri kita menjadi sahsiah yang terbaik dan teladan pada org yang menontonnya. pertama perhatikan pakaian bila kite kuar, jangan terlalu ketat sehingga menaikkan nafsu lelaki, kedua, kurangkan konsert yang bercampuk aduk dengan lelaki perempuan, kurangkan citer cinta kat tv kerana ia akan mempengaruhi anak muda..jangan biarkan anak2 muda lihat video lucah yang mudah didapati sekarang dan yang paling penting jadikan al-quran dan al-sunnah sbg panduan..mari lah sama2 perbaiki hidup ini.


No comments: