Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Friday, October 19, 2012

Kempen lagi...


"Saya cuba memberikan pencerahan. Setiap barangan atau jenis produk yang dipasarkan mengikut jenama (brand) ada 'market share' tersendiri. Katakan McD menguasai 70% dari m
arket share Fast food restaurant. Apabila sesuatu brand atau jenama itu di boikot secara meluas dan mendapat sambutan, maka market share McD mungkin akan menurun kepada 60%. Bererti 10% market share yang terlepas dari McD akan beralih kepada Fast food restaurant yang lain. Ini bermakna langganan consumer terhadap satu-satu barangan atau produk tdk berubah - yang berubah hanyalah beralih kepada jenama yang lain. Tahap kepenggunaan tidak berubah tetap sama cuma market share shj yang berubah - kalau dulu McD kuasai 70% dari market share, kini hanya 60% dan 10% tadi akan dikuasai oleh Fast Food brand B + C + D. Inilah peluang yangs sepatutnya direbut oleh pengusaha makanan segera tempatan. Jika tidak ada alternatif yang setanding dgn McD kemungkinan yang akan meningkat dari segi penguasaan market share ialah Burger King atau A&W (tidak ada seruan boikot ke atas produk ini kerana mereka tdk dibuktikan menyalurkan keuntungan ke Israel - kecuali mereka adalah syarikat US - dan kempen 'Buy American last ' pernah dilancarkan dan masih relevant). Jadi wajarlah satu strategi yang jitu dilakukan oleh syariakt tempatan bagi mengambil peluang ke atas peralihan selera/kehendak pengguna.

Kesimpulannya ekonomi tidak akan terjejas akibat boikot produk tertentu - hanya redistribution of market share. "
 

No comments: