Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Monday, December 20, 2010

susu ibu

sofiya sudah berusia 3 bln 2 weeks..so alhamdulillah aku masih berjaya menyusukan sofiya...exclusive breastfeeding??? do not know la..sbb mak mertua n mak cik suamiku n termasuk suamiku pernah kasi air kosong..aku??tak kot...dah ibu mertua n mak cik pernah juga gave neslec kat sofiya..sadis..sadis..

tp skrg sejak sebulan lepas, my princess mmg fully breasfeeding..alhamdulillah..dok dgn aku, apa yang ada pada diri ini dikasi untuk sofiya...for sure susu ibu menjadi keutamaanku..hari ni aku nak citer pasal menyusu..

masa lahir je sofiya terus aku menyusukannya..mmg kekok mulanya walaupun aku pernah pi kelas antenatal..tgk penceramah kasi macam mana nak menyusukan baby..mmg nampak senang..tp dah ada anak..buat secara praktikal..susah juga..tp sofiay 1st day dah pandai menyusu..maybe niat aku nak menyusu..so takde la susah dia adapt..

okey nak citer pernah 1 day aku menangis bila org cakap aku takde susu..sampai MIL amik air kanji suakan kat mulut sofiya..sadis..sadis..tp aku mmg tension masa tu..nak mid term..mmg stress menguasai diri..sampai aku btul2 penat susukan sofiya..kira 24 jam aku menyusukan sofiya tapi tak kenyang2 gak..cry je memanjang..tdo pun takleh sbb lapar..

okey..sampai skrg aku rasa susu aku tak banyak..kalau aku pump paling banyak dpt dlm 100 mlm..lbh kurah 3 oz..sebelah breast je...tapi breast satu lagi tak banyak sbb sofiya dah minum..aku try nk minum susu high goat..mak aku jadi ahli..so senang la nak beli..aku pun baru beli online ttng produk shaklee..hope susu aku banyak la..

sebenarnya aku jeles dgn member2 yang bleh hasilkan susu yang banyak sekali pump..terkedu ada member bleh dpt 20 oz sehari..tp aku nak dpat satu bottle pun payah..ke aku kena tingkatkan pump susu..nak kata kurang minum air..banyak gak aku minum..ntah la..ya Allah kurniakan rezeki untuk sofiya..belum terbuka hati ini mahu beli susu formula untuk sofiya...ada member blog tak payah supplement pun banyak susu..org kata makan sayur sawi la..daun kucai la..semua aku bedal tp production ttp sama..mungkin Allah mahu uji aku..cuma aku bukan rajin nak pump..bila org ckp kena rajin pump..aku terkial2 mencari waktu yang sesuai untuk pump..waktu tdo sofiya pun pelbagai...

3 comments:

Farah Jasni said...

Nurul, congrats for being tough and passionate in breastfeeding your lil' one..

Breastfeeding is not as easy as it sounds. yeah, it's easy in certain aspect, but sometimes mmg menguji the mother's patience, no? Hehehe..

Tapi takpe, coz surely there are rewards for that. The stress, the pain, the tiredness, everything, we hope Allah will rewards us with a blessed life dunia akhirat. Plus, may our children will always be healthy and bright hasil usaha kita breastfeed them tanpa jemu.. InsyaAllah..

Be strong, be tough! Ada lagi plus minus 3 months utk cukupkan 6 months for exclusive breastfeed. Lepas tuh dah bleh top up solid and plain water dah.. hehehe..

Sometimes, oldies (parents, in laws) nih tak paham concept exclusive breastfeeding. Tuh yg nak top up macam-macam tuh.. I used to face the same problem gak with MIL. But Alhamdulillah, hubby was on my side. Dia yang tlg explain to his mom that Fatin is not ready for any other thing except for breastmilk until she is 6months old.

Kalau kita yg nak cakap memang susah kan? Hehehe.. Or cakap je, Doctor kata jangan bagi menda lain selain susu ibu.. Harap-harap diorang paham..

Good luck! And all the best!

nurul aziyana said...

Jgn putus asa nurul..sentiasa berhubung dgn ibu2 yg bf..insyaAllah diorg akan support..yana add nurul join group ibu2 menyusu kt fb..seronok join group tu..mcm2 blh share..
kuatkan semangat, mintk doa bnyk mga Allah permudahkan niat murni kita..yg penting jgn stress sbb susu ckit

CaHaYa^KetEnaNGan said...

farah: camner study skrg? hope makin ok kan..fatin pun dah dok nursery iium..kat sana diorg mmg support bf ke? btul ckp farah..mak nurul ok la kan..MIL pun dah ok..kite ckp slow la pasal ni tak bleh selagi umur dia tak ckp 6 months..cuma org keliling..tau2 je la kat klang kat ramai makm cik indon..itu tak bleh..dah kena bagi makan..nnt tak sihat..padahal bdk tu ok je...

yana: thanks ajak invite nurul kelab ibu menyusu tu..mmg banyak pandangan dpt..tgk susu diorg banyak..tu excited nak pump lagi...