Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Monday, December 6, 2010

pengalaman itu indah..part 3

sambungan yang seterusnya..tika aku menulis ini..anakku sofiya sedang melayan perasaannya sendiri..mahu ku ajar dia..tp bagaimana..kena buat flash card agaknya..aku mahu didik anakku sebaik mungkin..yg penting tentang kehidupan yang hanya sementara..

di mana mahu start ye??okey citer pasal hubby bawaku ke HTAR la..masa aku nak bagitahu aku sakit yang tak sakit sgt..aku di bilik itu keseorgan..suami dgn adik hety tak leh masuk..kena dok luar..begitu la suasana HTAR..bkn mesra suami..konon nak jage maruah wanita2 lain..tp masa aku tgh bersalin..ada je doctor lelaki..kenapa la tak kasi suami di sisi isteri yer??bukan ganggu wanita lain pun..ya Allah, ampunkan dosaku kerana terpaksa dedahkan aurat ku itu..

setelah diberitahu 5cm dah buka, terus ditahan di wad..aku dibawa masuk ke wad di tingkat 2...semasa aku di sana 1st aku kena buat ialah ialah check jantung baby..maknanya ctg dibuat..kemudian sekali lagi kena VE oleh nurse kat sana..ya Allah sakitnyer hanya Allah yang tahu..dr sakit sejam sekali aku sakit 5 minit sekali..tiap waktu asyik tengok jam je..maklum la jam depan je..

masa aku di katil, sebelah ku ada kakak yang juga mahu bersalin..asyik mengadu kesakitan..aku sungguh cuak..walaupun aku dah mula sakit..tp ttp cuak..aku dengar camner nurse mengajar meneran kpd kakak yang mengadu kesakitan..

lama-lama dah tak tahan sakit, b4 suami ku balik, kerana waktu melawat sudah tamat..maklum la ni hospital kerajaan..bukan private hospital..aku mengadu pada suami yang aku sakit..tp suami hanya bagitahu 'Allah kan ada, ingatlah padaNya'...bila suami ku balik..tinggal lah aku keseorgan kesakitan di hospital itu..

selang 5 minit aku makin sakit..dalam tika itu adalah 2 org doctor mahu buat VE kat aku..aku redha je..tp doctor tu siap minta maaf terlebih dahulu...itu la kagum dengan sifat yang ader pada doctor2 ni..tapi bkn semua macam tu..ader doctor gak takde perikemanusiaan..kasar dgn pesakit n sebagainya..sorry la..lmbt pulak part 3 nak siap..kena ader mood nak menulis baru bleh citer..

selepas di check oleh doctor2 tadi..dia ckp baru bukaan 3 cm sedangkan masa awal2 wat VE dah 5cm..alamaak..kena tunggu lagi ker?? tapi masa tu mmg sakit la..mmg takleh tahan la..5 minit sakit, 1-2 minit hilang kesakitan, then sakit lagi 5 minit..nak tdo tak usah la..mmg sakit la..last2 aku ckp tak tahan dah..
so nurse pun buat VE lagi sekali..tgk2 dah 7-8 cm..so nurse ckp nak pecah air ketuban..tapi aku tak rasa pun..ntah la..tp masa nurse tu ajar meneran, aku bleh gigit bibir, tapi masa tu tak sedar..last2 nurse bagitahu 'kenape adik teran gigit bibir, nnt doctor kat sana marah tau..teran elok2'..

memandangkan aku tak tahan, aku dibawa ke labor room..tp sempat suruh nurse call husband..maklum la dia balik umah..nsib htar dgn umah hanya 10 minit je..tak pun kurang drpd itu..sempat juga nurse itu berkata2 'suami takleh buat apa pun kalau ada disisi'..:-)..aku bukan apa..aku tahu suami ku mst balik tdo..maklum la aku sudah masak dgn perangai dia..lagipun tika itu bulan ramadhan lagi...

aku terbaring dalam labor room..sakit mmg sakit..kul 4 ptg lebih aku diusung ke sana..menanggung la kesakitan yang bagaikan tak henti2..masa tu nurse dah pasang sambungkan ctg baby..aku yang tak dpt nak tahan kesakitan asyik bangun dr pembaringan..sehingga doctor ckp kalau awak bangun lagi..saya masukkan ubat..ye la nnt mengganggu ctg baby...so tak nak masuk ubat terpaksa aku menahan sehingga la bersalin..

bila sakit yang teramat..dlm lingkungan kul 6 ptg, ..doctor pun check la..dia cakap get ready nak bersalin..masa tu doctor cakap tarik nafas ..tp jgn teran lagi sehingga semua dah ready...tp disbbkan ctg baby tak stabil, doctor pun decide nak vacuum..aku macam tak nak..tp nak wak camner..itu la takdir namanya..
 my baby sofiya yasmin

akhirnya sekali teran dgn bantuan vacuum maka lahirnya baby sofiya,.1st doctor letak..dia tanya jantina baby..tp cuak gak..bile baby lambat cry..ingat dia tak bernyawa..tp dia akhirnya dia cry dengan suara yang tersekat..terkejut gak tgk baby ku gelap..alamamak..takkan anakku hitam..

lepas baby diambil, aku dijahir..hampir sejam lbh dijahit..ntah berapa jarum tak tahu la..tp masa tu doctor lelaki pun ader 2-3 org..ya Allah malunyer..itu la hospital kerajaan..nak lahir hospital swasta..nak save money..takpe la pengalaman n kenangan..aku dibawa kuar dr labor room jam 9.00 mlm..masa tu la ku bleh tatap muka husbandku..tp b4 tu nurse kasi sofiya kat aku..aik putih lak anak ku..itu la detik2 aku melahirkan sofiya..tak dijangkam kelahirannya kerana my due date is 20.09.2010..mmg tak ready nak sambut org baru..dia lahir pada 28 ramadhan..maknanya tahun ni aku tak raya pun...

No comments: