Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Thursday, September 8, 2011

celebrate 1st besday Sofiya


alhamdulillah, jam 6.40 petang semalam, setelah bersiap2, kami bertolak dari umah kami ke mid valley..perjalanan takde la sampai 30 minit, maybe around 15 minit je kot..yang selalu lama nak cari parking keter...

kami ke sana dengan harapan untuk sambut 1st my princess birthday...sampai2 je kat sana..kami terjah Baskin Robin, ye la mahu beli kek aiskrim..tp kalau ikutkan semalam, adalah special day 4 Baskin Robin..semalam adalah pink day..so mmg akan dapat harga murah la kan!

dalam mencari kek yang sesuai, padahal tak banyak choice je, lagipun kalau nak tempah, dlm 3 hari siap, maka kami beli yang ready made je...aku pilih betul love perisa strawberi...mula2 bingung gak, nak makan kat situ or take way..last2 decide, take away...tapi nak dijadikan citer, masa bayar kena cashier cakap 93.90...wow!dkt seratus kek sofiya..aku ckp la kat cik husband, dkt seratus ringgit..sedangkan tadi aku tengok 55ringgit plus 6% tu..tapi takkan caj 6% jadi 90 lebih..tp dengan rela hati, aku bayor je la...


tapi muka aku mmg tak puas hati..dok kat meja baskin robin and ajak cik husband cek semula harga kek2 kat situ..masa husband tanya sorg pekerja tu, baru dia perasan salah kira...nasib aku tak mengamuk ke, tak mencarut ke..ye la bukan sikap aku...


so perjalanan kami setrusnya adalah KR - kenny rogers...aku ngan cik husband 1/4 ayam dgn 3 side dishes je..ingat nak beli gak la untuk birthday girl, tapi memandangkan dah ada kek icecream, so cancel je..so sofiya tumpang la apa yang ibu ayah makan..sambil menunggu order sampai, aku ngan cik husband solat la dulu..maklum la tak sempat kalau rush nak solat kat umah...lagipun kalau dah solat, senang jugak nak jalan2 tempat lain...tp 1st time la sofiya cranky bila kuar..bagi makan pun cry..last2 aku nenenkan je dia...


hampir sejam kat KR, so masa sudah pulang..time nak bayar bil, ada pulak kesilapan...rezeki aku ngan cik husband kot..diaorg tak masukkan harga minuman..kalau tahu, aku order air best2 tadi..tapi aku hanya minum air mineral je, jage badan katakan..hihihi..:-)..dia cakap dah takde undo..dah masuk dalam sistem..rezeki..rezeki...mmg terkejut gak bila nak bayar, aik takkan murah lak..tadi dah berkira-kira mahunya dekat 50 ringgit....


rasa bertuah dalam usia aku yang bakal cecah 28 tahun, aku sudah bergelar isteri dan ibu. dan telah segenap setahun aku menjadi ibu..kalau org lain excited nak buat besday party untuk si kecil, begitu juga dengan diri ini..tapi memikir banyak contra dr prosnya, aku postpone je la birthday party dia..maybe bila dah sekolah aku buat birthday party dia bersama kawan2..kalau buat sekarang, apa la yang dia tahu..langsung tak reti apa2 kan...takkan tersimpan dalam her memori pun...dan juga aku takde pun beli hadiah untuk dia, sbb tak nak diajar, bila time birthday, sure kena hadiah, padahal bila umur meningkat, maka kematian pulak yang makin menghampiri...lagipun kalau nak beli baju bagai, dah 2-3 bakul agaknya baju dia,..itu semua hasil pemberian auntie ijat...kalau nak beli toys dia tak minat, nak beli buku, nnt2 la..lagipun semua education books sudah hancur, nampak sangat mmg study btul sofiya kan!


akhir kata, semoga sofiya menjadi yang solehah dan dapat menegakkan syariah Islam di bumi Malaysia especially..



3 comments:

Nurul aziyana said...

comelnyer kek sofiya :)
husna pun mungkin xbuat sbb hubby cakap dr buat birthday party baik buat aqiqah..

CaHaYa^KetEnaNGan said...

husna blom wat akikah ke? sofiya masa 2 bulan lebih..
kek sofiya tu ibu n ayah yang makan lebih..hihihi...
kadang2 ibu dia je yang terlebih nak birthday part...ayah ngan anak takde pun...

Qienah said...

xde lebih ke kek??wk blk dungun le.hihi..